Китайската компания BYD, най-големият производител на електрически превозни средства в Китай, ще изгради в Тайланд своя първи монтажен завод в Югоизточна Азия - ход, който вероятно ще предизвика наложилите се в кралството китайски марки, готови да се възползват от очаквания, подпомаган от правителството скок на търсенето, съобщава Nikkei Asia Review.
BYD ще инвестира общо 17,9 млрд. бата (488 млн. долара) в изграждането на завода в провинция Районг, който ще бъде разположен върху площ от 112 хектара, споделя служител на Тайландския инвестиционен съвет (BoI).
Сделката между китайците и строителя на индустриални имоти WHA се очаква да бъде обявена по-късно през седмицата.
„Групата WHA сключи сделка за продажба на голям парцел земя в нашата индустриална зона в провинция Районг“, посочва Джарипорн Джарукорнсакул, съосновател и председател на WHA, пред Nikkei Asia, отказвайки да даде повече подробности.
От BYD също отказаха да коментират сделката.
WHA е изпратила покани за пресконференция, насрочена за четвъртък, на която ще присъстват Джарипорн и Лиу Сюлиен, директор на BYD за регионите на Азия и Тихия океан.
Миналия месец BoI одобри привилегии за инвестиции, предоставяни преди това на BYD. Производителят на електромобили сега трябва да започне „да инвестира в рамките на три години“, споделя високопоставен служител на BoI.
Предвижда се продажбите на електромобили в Тайланд бързо да растат благодарение на държавните субсидии, които ефективно ще намалят цените на превозните средства. Идеята е да се привлекат достатъчно купувачи, за да се създаде икономика от мащаба и да се стимулират инвестициите в сектора.
Субсидията може да достигне до 150 хил. бата за електромобил.
В отделен ход правителството на страната намали митата по внос на електромобили на 2% от 8 на сто в замяна на обещания от страна на автомобилните компании да се насочат към местно производство.
Тези политики имат за цел да помогнат на Тайланд да се превърне в производствен хъб за електромобили в рамките на Асоциацията на страните от Югоизточна Азия (АСЕАН) и до 2030 г. да тласнат нагоре дела на електромобилите при общите продажби до 30%.
Основана през февруари 1995 г. като производител на батерии, BYD сега може да се похвали с присъствие в над 30 индустриални парка по света. Компанията е важен играч в сферата на електрониката, автомобилите, новата енергия и железопътния транзит.
BYD отчете 3,5 млрд. юана нетна печалба за първото полугодие, което представлява трикратно повишение спрямо същото време на 2021 г. След като надмина Tesla и други международни конкуренти при продажбите на електромобили на китайския пазар, BYD сега има за цел да се разшири на повече от 15 пазара по света.
Тя си партнира с тайландската Rever Automotive, който внася произведени в Китай електрически превозни средства, и планира да започне да продава модела Dolphin в кралството до края на тази година. Той ще бъде последван от други модели.
BYD ще се възползва от пакта за свободна търговия между АСЕАН и Китай, който е в сила от 2005 г. и позволява на китайските производители да доставят електромобили до Тайланд без мита. По този начин цените на Dolphin ще бъдат толкова конкурентни, колкото и тези на другите китайски електромобили.
Две големи китайски марки вече имат водеща роля на пазара на електромобили в Тайланд. Great Wall Motor, който навлезе в страната през 2020 г., е лидер с продажби от 5219 електрически коли през първото полугодие. Базираната в Шанхай SAIC Motor, която притежава марката MG, е продала 4500 електромобила за същия период.
Провинция Районг се намира в Източния икономически коридор, огромна зона за индустриално развитие, която е част от плана на правителството, известен като „Тайланд 4.0“, предназначен да увеличи значително доходите в страната до 2036 г.