Един топъл ден в края на август представители на градските власти в Берлин и бизнес ръководители се срещнаха в депо, за да приветстват най-новата атракция: електрически автобус.
Те инспектираха яркожълтото превозно средство, произведено в Нидерландия, Ebusco 2.2, като изпробваха шофьорската седалка, след което се смесиха с гостите, търсещи сянка под чадъри с логото на берлинската транспортна компания BVG.
Церемонията по представянето на автобуса може да изглежда малко пресилена, но предвестяването на началото на най-значимата трансформация на най-голямата градска автобусна система в Германия, откакто тя приема двигателя с вътрешно горене през 1906 г., идва в преломен момент за Берлин и за страната като цяло, пише Bloomberg.
Високите температури през лятото, свързани с изменението на климата, съчетани с кризата при енергийните доставки в резултат на войната на Русия срещу Украйна, накараха страните в Европа да преразгледат по спешност начина, по който осигуряват енергия за всичко - от домове и фабрики до ежедневните пътувания до работното място. А Берлин, столицата на най-голямата икономика на континента, е на първа линия в този ангажимент.
Общата цел е да се премахнат онези автобуси в Берлин, който замърсяват въздуха и да бъдат заменени с такива, които не отделят емисии. Това трябва да стане до 2030 г. чрез замяната на 1600 дизелови превозни средства с 1700 електрически такива на цена от около 2 млрд. евро, като тук влизат и разходите по инфраструктурата.
Всичко това е част от по-мащабен план, който предвижда до края на тази година 50% от автобусите в обществения градски транспорт в Германия да бъдат климатично неутрални.
„Радвам се за всеки автобус, който се очаква да влезе в експлоатация“, изтъква Майке Нидбал, която отговаря за транспорта в Берлин.
Германия иска да стане въглеродно неутрална до 2045 г. Но недостигът на енергия, причинен от намаляването на руските потоци на природен газ към Европа, заплашва да провали тази цел. Страната забави спирането на електроцентралите, работещи с въглища и петрол, което според Independent Commodity Intelligence Services (ICIS) ще увеличи въглеродните емисии в енергийния ѝ сектор с 20% през следващата година и със 17% през 2024 г.
Германският канцлер Олаф Шолц заяви, че мярката е временна.
Транспортният сектор остава под натиск. Миналата година емисиите на въглероден двуокис в Германия надхвърлиха позволеното според новия закон за опазване на климата с около 3 млн. тона, съобщава Германската агенция по околна среда през март. Около една пета от емисиите идват от превозните средства. Министерството на транспорта заяви, че иска да разшири инфраструктурата за електрически автомобили, да добави още велосипедни алеи и да увеличи финансирането за използването на по-ефективни тежкотоварни търговски превозни средства.
Автобусът, показан на 26 август, е първият от общо 90, които ще бъдат добавени към автопарка на Берлин през тази година.
Първите четири електрически автобуса бяха пуснати в експлоатация пробно преди повече от седем години, споделя Даниел Хесе, ръководител на екипа на BVG в отдела за технологии и иновации. През 2017 г., когато той се присъединява към BVG, е взето решение за ускоряване на внедряването им.
Превозните средства са доставени от различни европейски производители, в това число 15 от германската Evobus, 123 от полската компания Solaris и 90 от холандската фирма Ebusco, които ще бъдат добавени тази година.
Както градовете по света установяват, преминаването към електрически автобуси не е просто обикновена смяна на превозни средства: докато дизеловите автобуси могат да се движат повече или по-малко независимо, автобусите, които разчитат единствено на батерии, могат да се сблъскат с проблеми относно екстремни температури и може да се наложи да бъдат презаредени в работно време през деня. Те изискват различна инфраструктура, която да подпомага тяхната дейност, и дигитализирана система, която гарантира тяхното ефективно функциониране.
Говорейки в офиса си в централата на BVG в Берлин седмица преди събитието на 26 август, Хесе споделя, че компанията е разглеждала различни технологии, преди да вземе решение за комбиниране на зарядните станции. Автобусите ще използват както „депо зареждане“ — което обикновено означава, че големите батерии ще се зареждат веднъж на ден — така и „удобно зареждане“, при което автобусите могат да използват различни станции по своите маршрути.
Освен инсталирането на нова зарядна инфраструктура, автобусната система също ще трябва да бъде дигитализирана. Това означава, например, че шофьорите ще могат да видят къде има зарядни станции, дали са свободни и дали има достатъчно време да стигнат до там, добавя Хесе.
Следващата стъпка е да се създаде инфраструктура за поддръжка на общо 350 нови електрически автобуса, с които Берлин ще бъде оборудван до 2025 г. – приблизително една трета от общата цел за 1700 такива превозни средства.