fallback

Защо автономните коли остават мираж за пътищата у нас?

За да може автономните автомобили да станат реалност в България, ще трябват сериозни промени в законодателството, каза Илия Левков

18:05 | 31.08.22 г.

Сериозни тестове на автономни автомобили се провеждат от над десет години, но България не може да се надява да ги използва по пътищата си през следващите две десетилетия. Това коментира Илия Левков, председател на националната браншова организация Индустриален клъстер „Електромобили“, в ефира на предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

Ако се пуснат коли с автопилот сега в страната, този експеримент ще бъде неуспешен заради липсата на нормална пътна инфраструктура. "Автономните автомобили не са просто купчина желязо и софтуер - за него трябва изключително висока надеждност на комуникацията и интернет обмена на информация... Първо, в България трябва да направим пътища, които сега са под всякаква критика - има магистрали на такива вълни, че човек не знае къде се движи. Другото е инфраструктурата за обмен на данни - 5G мрежата например трябва да е с пълно покритие и комуникационна възможност. Ако автономният автомобил не получи това, няма как да обследва цялата обстановка около себе си", каза гостът.

Голяма част от софтуера за автономните автомобили се прави в България от компании като Visteon, която има развоен център тук, каза Левков. „Софтуерът за автопилотите е самообучаващ се, който се развива съобразно спецификите на пътната ситуация - той разчита изключително много на пътна маркировка и знаци, GPS, обмен на информация с други автопилоти, като целта е не само да може да реагира, но и да предвижда критични ситуации“, обясни събеседникът.

За да може автономните коли да станат реалност у нас, ще трябват сериозни промени в законодателството, за да се решат проблеми като носенето на отговорност, смята той.

"Затова и по пътищата не се допускат автомобили, които нямат съответното типово одобрение... Те няма как да се движат както сегашните навсякъде - ще започнат в определени ленти като бус лентата, където има по-малка възможност от рязка промяна на ситуацията. Това ще се развива стъпка по стъпка", каза Левков.

Според него сектори като обществения транспорт трябва да вървят в тази посока - за по-малко човешка намеса в управлението на строго регламентирани превозни средства като релсовите. Това няма да направи човешкия фактор ненужен, смята Левков. Шофьорите ще могат да се преквалифицират и да оперират няколко превозни средства от отдалечен център.

Още от разговора може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:14 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още