Глобалната криза с недостига на полупроводници ще продължи да помрачава производството на автомобилните концерни до края на годината, изчислява институтът AutoForecast Solutions (AFS).
Според анализа над 59 хил. автомобила, които вече са запазени от купувачи, все още не са произведени поради липсата на чипове, съобщава Automobilwoche.
Според AFS в Европа производствените загуби заради дефицита на полупроводници възлизат на 7700 автомобила, които са били поръчани от клиенти. За Северна Америка този брой достига 29 900, а за Азия – 21 500 превозни средства.
На азиатските пазари автомобилите на Honda не присъстват в проучването. Компанията трябваше да намали производствените си цели с 40% в своите японски заводи заради недостиг на компоненти.
„Honda се опитва да намери алтернативи на продуктите, които получава по принцип от Китай. Това е голяма част от настоящите проблеми на компанията в Япония, където е налице голяма зависимост от Китай по отношение на веригите на доставки. Доставките от Китай обаче в момента не са толкова надеждни, колкото бяха преди", изтъква Сам Фиорани, вицепрезидент на AFS.
Като цяло анализаторите определят по-високи производствените загуби в глобален план в размер на 3,1 милиона автомобила към края на август. AFS прогнозира, че за цялата 2022 г. общо 3,9 милиона автомобила няма да бъдат произведени заради дефицита на чипове. За Европа прогнозата е 1,4 млн. превозни средства.
Глобалният недостиг на полупроводници възникна в резултат на появата на коронавируса и внезапното спиране на поръчките на автомобилните концерни на чипове поради замразеното им производство. Бързото възстановяване на сектора обаче изненада разработчиците на полупроводници, които вече бяха пренасочили своите продукти към други сектори. Допълнителна тежест върху автомобилостроенето оказаха и някои природни бедствия от миналата година и новото прекъсване на фабриките в Китай поради огнищата на коронавирус.
Пазарните експерти не очакват значително подобрение на ситуацията преди средата на 2023 г.