България ще е с една крачка зад водещите държави в Европейския съюз по отношение на преминаването към екологични начини на придвижване. Стимулите за закупуване на електрически автомобили, които се прилагат в Западна Европа няма да са достатъчни, за да се подтикне българина, който е с по-ниски доходи, към такава промяна. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria д-р инж. Веселин Грозданов, преподавател във Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“.
Той се надява, че въпреки трудностите България няма да остане „черно-сиво петно на световната карта на мобилността“ и макар с по-бавни темпове ще следва световните тенденции. По думите му това ще стане и с изпълнението на подготвената от Индустриален клъстер "Електромобили" и Българската стопанска камара – "Визия и пътна карта на България към устойчива мобилност - 2035".
„Устойчивата мобилност е огромен комплекс от мерки. През първите години ще бъдат стимулирани хората със средни доходи, а за тези с по-ниски доходи трябва да се осигурява по-добър обществен транспорт“, посочи Грозданов.
Той е категоричен, че когато се говори за устойчива мобилност, трябва да се говори и за подобряване на градския обществен транспорт, да се развива железопътният транспорт и транспортът с метро.
"Ако има добър обществен транспорт, затварянето на централните части на градовете няма да бъде дискриминационно", смята експертът.
Грозданов е убеден, че повишаването на цените и застрашените доставки от фосилни горива ще подсилят преминаването към устойчиви енергийни източници, като предупреди, че системите за производство и разпределение на електроенергия ще бъдат подложени на изпитание.
Той подчерта, че Европейският съюз "иска да действа революционно и бързо да премине към устойчиви енергийни източници".
„Бензиновите двигатели са достигнали до крайната точка на своето еволюционно развитие и е дошло времето да бъдат изместени от нови технологии", заяви Грозданов. "В момента дори се опитваме да се върнем към жп транспорта, който да изживее своя Ренесанс, защото използва електрическа енергия".
Що се отнася до предизвикателствата по отношение на мрежата от зарядни станции за електрически автомобили в България Грозданов посочи, че трябва да се изчисли каква е натовареността на територията на страната, за да е възможно пътуването до отдалечени точки на страната. „Нужно е равномерно разпределение, но за тази цел трябва да се отчете покритието на единица зарядни станции на квадратен километър, като обаче се отчетат и частните зарядни станции. Може да се окаже, че имаме добро покритие, но сравнително малко електрически автомобили“, коментира експертът.
Къде е акцентът във "Визия и пътна карта за устойчива мобилност - 2035" на България? Реалистичен ли е проектът с развитие на публично-частно партньорство? Трябва ли да има стимули за производителите на електрически автомобили в България? Как може страната ни да се подготви, включително регулаторно, за използването на иновативни транспортни средства като т.нар. "летящи таксита"? Какво е бъдещето на безпилотните товарни дронове?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.