Използваните автомобили, които тласкаха нагоре британската инфлация по време на пандемията, сега стават все по-евтини, тъй като британците се разделят с превозните си средства в отговор на растящите разходи за гориво и по-широкия натиск върху бюджетите на домакинствата, съобщава Bloomberg.
Инфлацията удари 40-годишен връх през юни, но цените на използваните автомобили са спаднали с 2,5%, сочат данни на Националната статистическа служба. Това бележи пети пореден месечен спад и най-дългата серия от 2017 г.
Цените се изстреляха нагоре през 2020 г., когато потребителите, пълни с пари заради блокадите, търсеха използвани автомобили като алтернатива на обществения транспорт. В същото време недостигът на полупроводници и проблемите в снабдителните вериги направи новите автомобили по-трудни за закупуване. Сега, на фона на заплатите, които растат с по-бавен темп от инфлацията и увеличаващите се разходи за гориво, автомобилите втора ръка се превръщат в лукс.
„Хората явно следят повече разходите за живот“, казва Джейсън Барлоу, директор на автомобилния дилър St Leonards Motors, който продава над 4200 използвани автомобила годишно на 12 локации в Англия. „Те взимат това разумно решение от типа „нуждаем ли се наистина от кола вече?“.
Пазарът на използвани автомобили служи като пореден индикатор, че намаляващите реални доходи притискат домакинствата и накърняват доверието на потребителите, докато Английската централна банка ходи по тънка линия между опита да укроти инфлацията и да не предизвика рецесия.
Електрически автомобили
Продажбите на употребявани автомобили са спаднали с 13% през юни на годишна база, сочат данни на аналитичната компания Indicata. Не просто хората са спрели да купуват коли, а някои и продават собствените си и се връщат обратно към обществения транспорт. Други захвърлят бензиновите и дизеловите автомобили за сметка на електрически.
Тези, които купуват употребявани автомобили, предпочитат по-евтини модели, за които търсенето е сравнително устойчиво, казва Барлоу.
Спадът в цените бележи и завръщане на тенденциите отпреди Covid. Цените на използваните автомобили се вдигнаха във Великобритания миналата година с повече, отколкото в други европейски страни. Отчасти това се дължеше на десния волан във Великобритания, който предотвратява входящите потоци от извън страната на автомобили с ляв волан, казва Анди Шийлдс, директор в Indicata.
Проблемите в снабдителните вериги от миналата година също започват да отминават, което би трябвало да помогне да се увеличи предлагането, посочва Урвиш Пател, икономист в Националния институт за икономически и социални проучвания. Въпреки това някои от проблемите, които вдигат цените на използваните автомобили, например недостигът на чипове и изоставянето в производството, се запазват.
„Това, което ме изненадва, е колко трудно е все още да се докопаш до използван автомобил“, казва Барлоу. „Макар че има спад в цените, все още е трудно да намериш кола в момента“.