fallback

Застрахователите: „Черните кутии“ в колите ще повлияят на цената на застраховките

Въвеждането на подобни устройства ще действа „дисциплиниращо" за рисковите водачи, изтъква Константин Велев

22:46 | 11.07.22 г.

Въвеждането на "черни кутии" в автомобилите ще повлияе и на застраховките за тях, заяви пред БНР Константин Велев, председател на УС на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). От тази седмица „черните кутии“ са задължителни за новите модели, а не , а от 2024 г. за всички нови автомобили.

Според Велев "черните кутии" ще действат дисциплиниращо за рисковите водачи. И поощряващо за съвестните. 

"Ако тези устройства станат масови, няма как данните, които показват, да не бъдат отчитани, съответно и в застрахователната премия. 60% от водачите в България не правят нарушения. Такива устройства за тези водачи ще доведат до намаляване на застрахователната премия. Отчита се такъв дисциплиниращ ефект", изтъква Велев.

От 6 юли тази година на територията на Европейския съюз вече не се предоставя одобрение за продажба на нов модел автомобил (т.е. модел, който досега не е присъствал на пазара) без да е оборудван с „черна кутия“. От 7 юли 2024 г. вече всички нови превозни средства ще трябва да разполагат с подобно устройство.

Тъй като "черни кутии" има вече в по-новите модели, практиката показва, че от тях има полза, добавя Велев.

По думите му засега сред застрахователите на европейско ниво няма настроения да задължават водачите на старите коли да си слагат "черни кутии".

"И в България някои от компаниите обсъждаха такива вариант, но никоя не стигна до там да задължава клиентите си да монтират такива устройства", изтъква Велев.

Председателят на АБЗ допълни, че заради европейския регламент, който прави задължително във всички нови коли, произвеждани от май 2022 г. нататък, да има черни кутии, ще е нужна и промяна в българското законодателство.

"Би трябвало това нещо първо да се уреди от гледна точка на наказателния процес, защото ако реферираме към случая от онзи ден (катастрофата в София на 5 юли – бел. ред.), преди всичко тези данни са необходими първо на разследващите органи, след това вече и на застрахователите. Но трябва да бъде уредено и в наказателния, и в гражданския процес ползването на тези данни като доказателствено средство", заключва Велев.

Статистика на пътнотранспортните произшествия

Според официалната статистика на Пътна полиция за 2021 г. се наблюдава повишаване на броя на загиналите при пътнотранспортни произшествия (ПТП). През миналата година са починали общо 561 души в катастрофи, което е с 98 души повече спрямо данните за 2020 г. Ранените през 2021 г. са 7609 при общо 6080 ПТП.

ПТП

Прави впечатление, че въпреки нарастване броя на тежките катастрофи в цялата страна, в градовете с най-голямо население и съответно трафик се забелязва обща положителна тенденция към намаляване на инцидентите в градска среда. На територията на ОДМВР Пловдив са станали най-много катастрофи и има най-много ранени за цялата 2021 г. Когато става дума за загинали обаче, големите градове отново заемат челните позиции: Пловдив и София-област с 34 починали, пред тях в черната статистика са София-град с 52 и Перник – 54. Именно в Перник МВР отчита огромно процентно повишение на загиналите при ПТП - 1700%.

Друга статистика, която предоставя Пътна полиция, е свързана с дните и часовете с най-голям пътен травматизъм. Според данните най-много ПТП се случват в петък – 981, най-много са загиналите във вторник – 123 души, а най-много са ранените в понеделник – 1218 души. От другата страна – най-малко катастрофи и най-малко пострадали са отчетени в неделя, съответно 733 броя и 960 души, най-малко загинали в четвъртък. От това може да се заключи, че относително най-безопасните дни за пътуване са четвъртък, сряда и събота, ако отдадем най-голям приоритет да дните с най-малко жертви.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:58 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още