През юни стартъпът Joco, който отдава под наем електрически велосипеди на служители, доставящи храна и други видове пратки по домовете в Ню Йорк и Чикаго, стартира тестовете на ново превозно средство, наречено Deliverator. Произведен в Юджийн, Орегон, от Arcimoto Inc., Deliverator е електрическо триколесно превозно средство с обърната конфигурация – две колела отпред и едно отзад, съобщава Bloomberg.
Електромобилът разполага с отделение за съхранение на продукти в размер на половин кубичен метър, поместено зад водача, като развива скорост до 120 км/ч при максимален пробег от 160 км с едно зареждане на батерията. Превозното средство може да бъде закупено срещу 25 хил. долара.
Joco тества четири такива триколки като част от пилотна програма с Arcimoto и стартира демонстрации с т.нар. призрачни кухни (заведения, които работят изцяло с онлайн поръчки – бел. ред.), хранителни магазини и други потенциални клиенти, нуждаещи се от превозни средства за доставка.
„Те го харесаха“, споделя съоснователят на Joco Джони Коен.
Deliverator е модифицирана версия на водещия продукт на Arcimoto - FUV (Fun Utility Vehicle). Отделението за съхранение на Deliverator заема пространство колкото един пътник. И докато оригиналът е насочен към клиентите на дребно, готови да платят 17 900 долара, за да се насладят на вятъра, докато шофират, Deliverator е за бизнес клиенти, които искат да намалят оперативните разходи и да увеличат максимално доставките на час.
Основана през 2007 г., Arcimoto прекарва повече от десетилетие в разработването на FUV за пазара на дребно, като доставките започват през 2019 г. Същата година стартира и разработването на Deliverator.
Освен с Joco Arcimoto развива малки пилотни програми с Deliverator в Лос Анджелис, Кий Уест и Юджийн. Целта е електрическите триколесни автомобили да се наложат в САЩ като превозни средства за градски доставки, роля, която те вече играят в градовете в Китай, Индия и Югоизточна Азия.
„Това, което се стремим да направим, е радикално да разширим пазарните възможности на триколесните превозни средства“, изтъква съоснователят и главен изпълнителен директор на Arcimoto Марк Фронмайер.
От 117-те милиона триколесни превозни средства в световен мащаб към края на миналата година, според доклада на BloombergNEF Electric Vehicle Outlook, повече от 90% са ситуирани в Китай и Индия. Само Китай разполага с около 100 милиона броя от тези превозни средства, използвани предимно за превоз на пътници и товари на кратки разстояния. Близо 70% от глобалния автопарк е електрически, като са се наложили оловно-киселинните батерии, въпреки че е налице бърз преход към литиево-йонни аналози.
BNEF очаква глобалните продажби на електрически триколесни автомобили да надхвърлят 12 милиона броя през тази година, като едва около 10 хил. броя ще бъдат регистрирани извън Китай и Индия.
В САЩ триколесното превозно средство остава нишов продукт, като моделите с двигатели с вътрешно горене, например Polaris Slingshot, се продават на купувачи на дребно за разходки през уикенда.
Arcimoto се опитва да използва предимствата на своя продукт, за да накара шофьорите в САЩ да изберат леките електрически превозни средства за някои от многото кратки пътувания.
„Ние се конкурираме много добре по отношение на фактора развлечение с всички видове играчки на пазара“, изтъква Фронмайер, „но тезата за полезността много бързо лъсва сред нашата клиентска база“, добавя той.
За момента тази клиентска база остава малка. Компанията е изградила около 300 превозни средства миналата година. Целта е обемът да достигне 1000 броя през тази година.
ElectraMeccanica, конкурентен производител на електрически триколесни превозни средства, основан през 2015 г., досега е произвел повече от 400 от своя водещ автомобил SOLO, който има само едно място, за шофьора, и се продава за 18 500 долара.
Превозни средства като FUV и SOLO заемат междинно място на пазара за личен транспорт – нареждат се пред велосипеда, но остават зад автомобила.
„Трудно е да продаваш такъв продукт в САЩ и да убедиш хората да купуват скъпи, малки електрически превозни средства“, споделя Райли Бренън от фонда за рисков капитал Trucks, който е специализиран в транспорта. Повечето хора по-скоро биха си купили употребявана Toyota Corolla, добавя той.
За бизнес клиентите триколесните автомобили могат да послужат като златната среда. Триколките са по-малки, по-пъргави и по-евтини за работа от микробусите и камионите, като същевременно се движат по-бързо от повечето товарни велосипеди. Тъй като градовете все повече ограничават достъпа за автомобили и камиони в централните райони, триколесните автомобили осигуряват надеждност за бъдещето, посочва Бренън. „В определени коридори по света малките, леки електрически превозни средства вероятно ще бъдат единственият начин, по който можете да извършвате доставка, без да плащате глоба”, изтъква той.