Понастоящем високите цени на горивата всъщност трябва да ускорят прехода към електрическа мобилност. Но според проучване на Continental AG, един от най-големите доставчици на автомобилни части в света, ефектът е точно обратен.
Тъй като цените на електроенергията също нарастват, повечето германци се опасяват, че вече не могат да си позволят електрическа кола. Ако държавните субсидии също отпаднат, интересът към този сегмент ще намалее допълнително, пише Automobilwoche.
Continental стига до това заключение в своя анали за мобилността през 2022 г., допитвайки се до хора в Германия и в пет други страни.
С оглед на нарастващите инфлационни нива много клиенти биха пренаредили приоритетите си. „В резултатите от проучването може ясно да видим, че темата за устойчивост в момента не е в центъра на вниманието“, изтъква Щефен Шварц-Хьофлер, ръководител на отдела за устойчивост в Continental.
Притеснения относно достъпността на мобилността
С оглед на потребителските цени, които в момента се покачват повсеместно, мнозина биха предпочели да се откажат от "лукса" на електрическата кола за момента - особено ако струва повече от такава с двигател с вътрешно горене. 44% от анкетираните германци предполагат, че бъдещето на мобилността ще бъде електрическо. Но едва всеки втори респондент (50 процента) е готов да плати допълнително за електромобил. Две трети от анкетираните (67 процента) не са сигурни дали ще си купят електрическо превозно средство предвид рязкото покачване на цените на електроенергията. Почти толкова (62 процента) предполагат, че няма да могат да си позволят електрически автомобил в близко бъдеще.
Анкетата очертава една дилема между желанието за по-ново и модерно превозно средство и финансовите възможности – а покачването на цените на суровините само засилва този казус.
„Всички са наясно, че се иска трансформация в поведението относно мобилността“, посочва Шварц-Хьофлер. Въпреки това, опасенията относно покупателната способност често са големи. „На този страх трябва да се обърне сериозно внимание“, добавя германецът.
Опасения от поскъпване на бензина до 2,80 евро за литър
Това не се отнася само за електрическата мобилност: почти три четвърти от анкетираните (73 процента) са загрижени, че мобилността може вече да не е достъпна за тях като цяло с оглед на нарастващите разходи за енергия. И тук посочват много конкретна цена: според проучването повече от половината германци вече няма да могат да си позволят да карат кола, ако цената на бензина се повиши до 2,80 евро за литър.
„Виждаме как хора по света се тревожат дали все още могат да си позволят да шофират“, подчертава Шварц-Хьофлер.
Голяма част от респондентите не са склонни да закупят електромобил без наличието на държавна подкрепа. Четирима от всеки петима анкетирани (82 процента) са на мнение, че правителството трябва да гарантира, че мобилността остава достъпна.
Силно мнозинство за по-нататъшно финансиране на електромобилите
„Виждаме, че фокусът пада върху държавата, защото мобилността се разглежда като основна потребност“, изтъква Шварц-Хьофлер. "Политиците носят отговорност", добавя той.
Това важи и за насърчаването на електрическата мобилност. 77 процента от анкетираните са за насърчаване на устойчивата мобилност преди всичко. От друга страна, само 21 процента от германците биха приели санкции срещу шофьори на коли с двигатели с вътрешно горене.
В други страни, където Continental също се допитва до хората, картината е съвсем различна. Особено в Китай. Там 83 процента от анкетираните казват, че следващата им кола определено или най-вероятно ще има електрическо задвижване. А 73 процента са готови да платят повече за това. Повече от половината анкетирани китайци (52 процента) също биха се отказали от държавно финансиране за подобна покупка. И за разлика от Германия, мнозинството от анкетираните там подкрепят санкции срещу двигателите с вътрешно горене.
Пандемията засилва ролята на автомобила
Като цяло значението на автомобила расте значително в резултат на пандемията от коронавирус.
„Пандемията показа, че индивидуалната мобилност е важна“, посочва Шварц-Хьофлер. А тенденцията към притежаване на личен автомобил, която вече беше идентифицирана в последното проучване от 2020 г., е непроменена: 46% от анкетираните в Германия заявяват, че използват кола всеки ден.
Това е само седем процентни пункта по-малко спрямо 2020 г., когато делът на подкрепящите личната мобилност достига 53 процента. По това време една четвърт от германците изтъкват, че шофират повече заради пандемията.
За изследването Continental се обръща към института за изследване на общественото мнение Infas, който анкетира 1000 граждани в Германия, Франция, Норвегия, САЩ, Япония и Китай през май.