Акциите на Polestar направиха своя дебют на борсата Nasdaq в петък, след като шведската компания се превърна в предния електромобилен производител, който се сля с фирма със специално предназначение (SPAC), съобщава CNBC.
Концернът осъществи сливане с Gores Guggenheim, като книжата на обединената компания се търгуват при 12,98 долара, което е с 15,5% повече спрямо цената на акциите на затваряне на SPAC дружеството в четвъртък.
Главният изпълнителен директор на Polestar Томас Ингенлат каза, че компанията ще използва приблизително 850 милиона долара, набрани от сделката, за да финансира своя тригодишен план за изграждане на нови превозни средства и в крайна сметка да стане печеливша.
Но според него Polestar, която стартира като съвместно предприятие между шведската Volvo Cars и китайския автомобилен гигант Geely през 2017 г., се е развила отвъд статута на стартъп.
„Ние излизаме на борсата като действащ и успешен бизнес – не за да набираме капитал за изграждане на бизнес“, подчерта Ингенлат пред CNBC в скорошно интервю. „Понеже през следващите три години ще търсим супер бърз растеж, компанията е подготвена за това с продуктовото портфолио”, добавя той.
SPAC сделките станаха по-популярен начин за компаниите да се листнат през последните години. При този метод няма толкова изисквания. За разлика от традиционното първично публично предлагане (IPO), компаниите, участващи в сливане със SPAC фирми, имат право да представят на инвеститорите прогнози за бъдещето, което може да помогне за оправдаване на висока оценка. Въпреки това няма гаранция, че тези прогнози ще се сбъднат.
До момента голяма част от сливанията между електромобилни компании и SPAC дружества не се оказват особено успешни. Дори при Lucid Group, Fisker и Nikola акциите на тези компании се търгуват съответно с 67%, 69% и 92% под най-високите си стойности след сливанията.
Главният изпълнителен директор на Polestar Томас Ингенлат. Снимка: Christopher Goodney/Bloomberg
Производителят на електрически камиони Rivian, който излезе на борсата чрез традиционно IPO, също се сблъсква със затруднения. Акциите му са с 84% по-евтини от най-високото им ниво след IPO-то.
Но Polestar може да има няколко предимства пред конкурентите. Volvo Cars все още притежава 48% от компанията, а Polestar вече има повече от 55 000 превозни средства по пътищата в Китай, Европа и САЩ. Разполага и с фабрика в Китай и производствена линия, която ще започне работа по-късно тази година във фабрика в Южна Каролина, която споделя с Volvo.
През следващите три години компанията планира да добави три превозни средства към своята гама, състоящата се от компактния кросоувър Polestar 2, който е произведен в Китай.
Ингенлат казва, че може да се наложи Polestar да набере повече пари, преди да стане печеливша – крайъгълен камък, който той очаква да достигне преди 2025 г. Ако е така, компанията вероятно ще издава облигации, вместо да продава повече акции, добавя Ингенлат.
Засега планът на компанията върви гладко. Тя е получила повече от 32 000 поръчки за Polestar 2 от началото на годината, като тези поръчки идват от 25 различни страни.