Износът на автомобили, произведени в Китай, се възстановява през май, като стойността на доставките на електромобили за други страни се увеличава над два пъти, тъй като коронавирусните мерки в азиатската страна отслабват, съобщава Bloomberg.
Автомобилните производители, които разполагат с мощности в Китай, са доставили до други страни електрически коли на стойност 1,2 млрд. долара, което представлява ръст от 122% спрямо година по-рано. Данните показват и почти трикратно увеличение в сравнение с април, когато автомобилните фабрики в Чанчун и Шанхай бяха частично или напълно затворени заради коронавируса.
Общият износ на леки коли, изградени в Китай, достига 2,8 млрд. долара – четвъртият по големина месечен размер на стойността на доставките за последните няколко години.
Докато продажбите на вътрешния пазар се понижават в 11 от последните 12 месеца, автомобилните концерни там увеличават доставките за други страни, като износът само през първите пет месеца на годината надхвърля общия за 2020 г.
Основната дестинация на тези доставки е Европа, към която са насочени почти половината от доставките на произведени в Китай автомобили и около три четвърти от електромобилите. Голяма част от останалите бройки са доставени в други страни от Азия.
Сегашният излишък на производствен капацитет за електромобили в Китай и слабите вътрешни продажби сигнализират, че страната ще продължи със силните доставки отвъд граница в средносрочен план, коментира Стивън Дайър, управляващ директор на базираната в Шанхай консултантска фирма AlixPartners.
Китай е отговорен за почти 60% от световния износ на електрически превозни средства през 2021 г., като тази му роля се запазва и през 2022 г., въпреки че новата фабрика на Tesla в Европа може да предизвика спирачен ефект за азиатската страна, добавя Дайър.
Tesla успя да достави повече от 22 хил. произведени в Китай автомобила за други страни през май, след като изнесе само 60 през март и нито един през април, когато спря монтажа поради блокирането в Шанхай.
„Възобновяването на производството в Шанхай има голям принос за износа на автомобили“, споделя от своя страна Цю Донгшу, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили, по време на брифинг по-рано този месец. Износът на електрически превозни средства достига 21% от общите доставки, подкрепен от възстановяването на големи автомобилни производители, включително Tesla и SAIC Corp., които са базирани в Шанхай, добавя Цю.