България има най-стария автопарк в Европейския съюз - половината от колите са на над 20 години, като тенденцията само се засилва с нови 150 хил. коли в тази графа през последните две години. Държавата продължава да няма политика за обновяване на автопарка, но ако се въведе по-строг контрол върху вноса на употребявани коли и се стимулира закупуването на електромобили и връщането на стари автомобили с двигатели с вътрешно горене, България може да слезе от челните места на статистиките за жертви по пътищата и замърсяване в ЕС.
Това каза Храбрин Иванчев, председател на Асоциация на автомобилните производители, в ефира на предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria.
"По време на пандемията българският автопарк не само не се обновяваше, а застаря. През последните две години автомобилите в България над 20 години се увеличиха със 150 000. Целият процес на обновяване на автопарка още не е стартирал", каза гостът.
Въвеждането на стимули за закупуването на електрически автомобили и връщането на стари коли може да има сериозен положителен ефект върху състоянието на автопарка в страната, както се вижда от 22 държави в ЕС, където са били въведени подобни мерки. Иванчев даде за пример Румъния, където след подобни програми от 2008 г., сега се използват "по-нови и по-безопасни автомобили", а преди 15 години положението е било подобно на България.
Мерките в Румъния включват 10000 евро бонус при покупка на нов електрически автомобил, по-малко за хибриден, 1800 евро за връщане на стар автомобил. "Ние трябва да се стремим към нещо такова", коментира събеседникът.
Тези програми само ще се увеличават в Европа, за да се изпълнят целите на ЕС за намаляване на жертвите по пътищата и замърсяването от транспорта, смята Иванчев.
Министерството на околната среда и водите е имало идея за създаване на фонд за подпомагане на закупуването на електромобили със средства от продажбата на парникови емисии, каза Иванчев.
Пазарът на нови автомобили в България е отбелязал ръст за пет поредни месеца преди лек спад през април, който се дължи основна на фирмите, които обновяват автопарка си. Иванчев уточни, че ръстът не е особено голям в абсолютно изражение заради слабия по принцип пазар и големия спад по време на пандемията. По думите му инфлацията и повишените цени на суровините в последно време са се отразили в цените на автомобилите, а и все още има забавяния на физическите доставки от шест до девет месеца, каза гостът.
"Има признаци, че това изоставане ще бъде наваксано до края на годината и през 2023 г. нашите клиенти ще могат да разчитат на нормални доставки", допълни гостът.
Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.