Световният недостиг на чипове, който тежи на автомобилната индустрия от близо две години, показва знаци на отслабване, поне засега, пише Bloomberg.
Mercedes Benz, Daimler Truck Holding и BMW са сред производителите на автомобили, които вече получават достатъчно високотехнологични компоненти, за да произвеждат на пълен капацитет, след като месеци наред се бориха с дефицитите.
Това се случва по-рано от очакваното от компаниите и е лъч надежда за индустрията, която се бори с влошаващата се икономика и инфлацията, докато се насочва към историческия преход към електромобилност. Производителите се радват на подобренията в доставките на чипове, но все още не са обявили победа.
„Все още следим нещата седмица за седмица, но досега на практика в целия свят не сме имали проблеми с производството“, коментира Йорг Бързър, ръководител производство и управление на доставките на Mercedes. Проблеми с доставките възникват „тук и там“, твърди той, „но са нищо в сравнение с това, което беше миналата година“.
Дори когато търсенето на автомобили нарасна, производителите трябваше да намалят производството, тъй като заводите по света не можеха да се снабдят с достатъчно чипове, които са все по-ключови за превозните средства. Прекъсванията в доставките бяха толкова сериозни, че световното производство на леки автомобили едва показва признаци на възстановяване до нивата преди пандемията.
Тъй като доставките на чипове се подобряват, автомобилните компании работят за намаляване на изоставането на поръчките си. Сега обаче опасенията са свързани с това какво ще бъде потребителското търсене предвид ускоряващата се инфлация и по-високите лихвени проценти. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск каза, че компанията трябва да съкрати 10% от работната си сила, както и че той има „суперлошо предчувствие“ за икономиката, писа вчера Ройтерс.
Но не всички са толкова песимистично настроени като Мъск. Нагласите на германските производители на автомобили са се подобрили значително през май според проучване на Ifo Institute. То показва нарастваща увереност на компаниите в сектора, че ще могат да повишат цените, за да се справят с растящите разходи за суровини.
Част от новата наличност на чипове е свързана с отслабването на икономическите перспективи и с ускоряването на инфлацията, които намаляват търсенето на потребителска електроника, ползваща същите компоненти. Карин Радстром, ръководител на марката Mercedes на Daimler Truck, казва, че компанията сега получава чиповете, от които се нуждае, за да работи по изостаналите поръчки.
„Не е перфектно, но е по-добре от миналата година“, посочва тя в интервю. „Опитвам се да не се радвам твърде рано. Все още внимателно следим ситуацията“.