Близо 4000 са регистрираните в България електромобили на този етап. Оказва се, че на техния фон страната ни се справя добре с точките за зареждане - само тези в мрежата на Eldrive са малко над 400 в момента, което прави по около 10 електромобила на една точка. Това разкри в технологичния подкаст Update на Bloomberg TV Bulgaria Димо Колчев, директор "Бизнес развитие" на Eldrive.
„Цялата мрежа извън нашата е малко по-голяма, което е сравнително добър показател“, коментира още той.
По думите му Нидерландия е най-развитата държава в Европа от гледна точка на зарядна инфраструктура на база територия и станции на глава от населението. Там съотношението е три към едно, докато в Германия и Великобритания е между 3 и 5 към едно.
„Ние не сме толкова изостанали, колкото се твърди, просто пазарът тук е много малък“, допълва Колчев.
Както Eldrive, така и ABB наблюдават нарастващ интерес към електромобилите в България и съответно към инсталирането на зарядна инфраструктура, включително в хотели и търговски центрове.
Самият пазар се развива бързо от години. ABB навлиза на него с първата си зарядна станция още през 2010 г., а в момента предлага пето поколение такава инфраструктура.
„До момента имаме над 680 хил. зарядни станции, които са продадени и инсталирани в цял свят. Говоря за над 85 държави в света“, коментира Ангел Димитров, експерт "Бизнес развитие" в ABB, занимаващ се със зарядна инфраструктура за електромобили.
Зарядните станции обаче се развиват изключително бързо и това, което се е разбирало под хъб за бързи зарядни станции преди две години, вече не е приложимо, посочва Димо Колчев.
„Вече, за да се изпълняват критериите за такъв хъб, като минимум трябва да има 5 бързозарядни станции, които да могат да обслужват два автомобила едновременно с минимум 120 киловата мощност. Ние имаме няколко подобни, изградени съвместно с ABB, хъба в София“, коментира той. Същевременно Eldrive работи по няколко такива проекта, които ще покрият предимно най-натоварените пътища в страната – магистрала „Тракия“, магистрала „Струма“, както и входовете/изходите на големите областни градове.
„Един такъв проект е времеемък и свързан с много голяма първоначална инвестиция“, коментира Колчев.
На какви изисквания трябва да отговаря едно място, за да е подходящо за зарядна станция, колко сложна е процедурата по създаването ѝ и можем ли да превърнем големите жилищни квартали в подходящи места за зареждане на електромобили можете да чуете от записа.