Японските автоконцерни Nissan Motor Co. и Mitsubishi Motors Corp. представиха две нови електрически малки превозни средства, като се надяват, че местните потребители, които за момента пренебрегват този вид мобилност, ще бъдат привлечени от малките коли с батерии, съобщава Bloomberg.
Ръководителите на двете компании споделиха подробности относно Sakura на Nissan и eK X EV на Mitsubishi в петък. Двата малки електромобила ще бъдат пуснати в продажба в Япония това лято при начална цена под 15 хил. долара.
Малките „кей“ автомобили са особено популярно средство за транспорт Япония, особено сред работниците и семействата, живеещи извън големите градове, където пътищата са тесни и общественият транспорт е с разреден график. През 2020 г. този тип транспорт съставлява повече от една трета от общите продажби на нови леки коли в страната.
„Това, което правят Nissan и Mitsubishi, това е начинът, по който трябва да стават нещата“, изтъква Такеши Мияо, анализатор в консултантска компания Carnorama, визирайки техния алианс за производство на автомобили, който включва и Renault SA. „Тази технология ще бъде от полза за алианса“, добавя той.
Докато правителството на Япония се стреми да помогне на страната да достигне въглеродна неутралност до 2050 г., сегментът на „кей“ автомобилите беше подчертан като такъв, който е особено труден за електрифициране. Представители на индустрията предупредиха, че добавянето на батерии към тези коли може да измести цените им извън обсега на традиционните купувачи.
Разходите за закупуване на „кей“ кола в крайна сметка трябва да спаднат до по-малко от 1,5 млн. йени (11 700 долара), според Мияо. Съвместните модели на Nissan и Mitsubishi се доближават доста до тази цел. След приспадане на субсидиите и двете коли ще се предлагат на цена от около 1,8 млн. йени. Въпреки че те попадат в горния ценови диапазон на категорията, японските автомобилни производители увеличават цените на тези продукти, тъй като прибавят редица нови функции и технологии за безопасност.
Автомобилите, разработени от съвместното предприятие на Nissan и Mitsubishi, NMKV Co., разполагат с малки батерии от 20 по киловатчаса (кВтч), което им дава „достатъчно голям пробег, за да посрещнат ежедневните нужди“, казва главният изпълнителен директор на Nissan Макото Учида. „Надявам се, че много клиенти ще могат да изпитат предимствата, които електрическите превозни средства могат да предложат“, добавя той.
Други автомобилни производители, включително Honda Motor Co. и Daihatsu Motor Co, подразделение на Toyota Motor Corp., разработват планове за пускане в продажба на собствени електрически мини модели през следващите няколко години, което може да ускори сравнително бавното налагане на електрическата мобилност в Япония.