По думите му секторът на автомобилните доставчици по българските стандарти в последните десетина години забележимо нарасна, но не ни прави потенциален автомобилен производител. Според него все още сме далече от създаването на екосистема, която да благоприятства крайно производство, само заради правенето на компоненти.
Той е на мнение, че през последните 30 години правителствата в България пренебрегват автомобилния сектор и не разбират значението на остарелия автомобилен парк като елемент от националната сигурност.
„Няма среда, която да благоприятства обновяването на автомобилния парк, а в новата икономическа ситуация ще има спад на средствата за насърчаване на електромобилност – процес, който в България дори не е започвал“, коментира той.
По думите му, въпреки че има стремеж за развиване на местно производство, не може да има реалистични очаквания за големи външни инвестиции в сектора.
„Имаме нужда от модернизация и обновяване на автомобилния парк и най-вече започване на промяна, защото промяна няма – досега по-скоро продължава бездействието", смята Калоян Желев.
Според него данните за продажбите през първите месеци на 2022 г. (около 6 хиляди нови автомобила, около 60 хиляди втора ръка; 50% от колите на възраст над 20 години), отразяват нулевата политика и разбиране за ролята на държавата.
Автомобилният експерт смята, че в световен мащаб променливите в индустрията са толкова много и толкова разностранни, че не може да се правят прогнози за бъдещето.
„Европейската комисия все още държи на целите си за премахването на двигателите с вътрешно горене, но с наближаването на крайните дати става все по-любопитно дали ще успее да ги изпълни.
„Дефиците и рисковете са навсякъде – суровини, ресурси, енергоносители в контекста на военния конфликт в Украйна, посочи Желев. – Моята прогноза е, че бъдещето ще бъде по-скоро еклектично, отколкото електромобилно или фосилно. Ще надделее здравият разум, че за различни транспортни цели най-висока емисионна ефективност имат различен вид задвижване."
Тръгват ли си завинаги от Русия световни автомобилни производители, след напускането на Renault? Какъв е спадът в продажбите на автомобили от началото на военния конфликт? През какви проблеми преминава производството на Tesla в Китай заради ковид ограниченията? Как ще се отразят кризите върху потребителите? Само необичайната суша в Тайван ли е една от причините за кризата с чиповете? Каква е цената на употребяваните автомобили? Какво се случва с големите концерни като Volkswagen, Toyota и Stellantis може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да намерите тук.
преди 2 години не съм карал Москвич, само Лада 5-ца и Жигула... но и те бяха доволно зле като качество, а се водиха уж по добрите им модели! ... и на инжинера майака му, също съм е карал няколко пъти, но там вече е по зле и от москала.. все едно 20г, служебна кола! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години България е малка държава, за да има смисъл от собствен автомобил. А дали ще щв произведаме части и компоненти, както сега или сглобени части и компоненти, няма никакво икономическо значение. Впрочем, износът ни на продукти от автоиндустрията значително надвишава 1 млрд Евро годишно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години ing5rov, @КОЙто си го може, го може. Да не се хваля, но съм карал почти всичко по времето на соц-а. НО това едно време. Последно един Нисан Лийв карах(на позната брокерка), първата ми електричка. Добре е, но пробега е малък - 200км. Като за градска става. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години карал , на тейка си у дисагите ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Благодаря, Као, предпочитам служебните коли. Карах и жипката и мъника - добре са.. А ти колко от Москвич 403-12 си карал? Не че друго, НО ми е любопитно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години не съм разбирач, само съм доста по умен от теб! ... в предишния ми коментар говорех за Great wall, колко от тях си купи? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ти кажи, Као, нали си разбирач :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години за кое време са били добри.. за годините преди Христа или преди динозаврите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Китайско производство. Инак тоя тука реве за държавни пари , за да ги опапка - другото са пълни глупости в статията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Имахме шанс за собствено производство на шкоди, благодарение на Росен Плевнелиев. На поточна линия със среден капацитет, но поради ред причини нищо не се получи. Те от VW сигурно сега си хапят дътата, ама това е... Минало е вече. Ако все пак ти се кара нещо българско, загледай се в малките електрически камиончета по парковете, дето поливат и извозват отпадъци. Те са българско производство, сглобяват по 500броя на година, google --> Sevic v500e отговор Сигнализирай за неуместен коментар