fallback

Русия може да ускори прехода на автоконцерните от паладий към платина

В опит да ограничат разходите автомобилните компании преминават към употреба на платина, която е по-евтина от паладия

13:55 | 16.05.22 г.

Автомобилните производители се стремят да увеличат употребата на платина за сметка на паладия поради притеснения относно доставките на втория метал от Русия, заяви в понеделник Световният съвет за инвестиции в платина (WPIC), прогнозирайки голям излишък на пазара на платина за тази година.

Представителите на автомобилната индустрия вече преминават към платината, която е по-евтина от паладия, за да ограничат разходите, съобщава Ройтерс. Един по-бърз преход би увеличил търсенето на благородния метал, което ще доведе до повишаване на цените, а това ще окаже обратен ефект върху стойността на паладия.

На Русия се падат около 25-30% от световните доставки на паладий и около 8-10% от тези на платина.

Няма признаци, че руският износ е бил ограничен от санкциите срещу страната, откакто нейни войски нахлуха в Украйна в края на февруари, но тъй като войната се проточва, все повече компании може да бойкотират руския метал.

„Усилията за замяна (на паладия) нарастват значително“, коментира Тревър Реймънд от WPIC.

платина/паладий

Търгувайки се при цена от 950 долара за тройунция, платината изостава с около 50% от паладия по стойност. Автоконцерните използват около 2,5-3 милиона тройунции платина всяка година и около 8,5 млн. тройунции паладий.

В последния си тримесечен доклад WPIC заяви, че пазарът на платина от около 8 милиона тройунции годишно ще се сблъска с излишък в размер на 627 хил. тройунции тази година след такъв в размер на 1,13 млн. тройунции през 2021 г.

През март WPIC прогнозира излишък за 2022 г. от 652 хил. тройунции.

За първото тримесечие търсенето на платина е спаднало с 26 на сто на годишна база, докато предлагането е нараснало с 13%, което означава, че на пазара има свръхпредлагане в размер на 167 хил. тройунции.

Според WPIC за цялата година предлагането ще бъде с 5% по-малко, отколкото през 2021 г., а търсенето ще бъде с 2% по-голямо, като търсенето от страна на автомобилната индустрия ще се повиши с 16% поради увеличаването на производството на леки превозни средства.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:23 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още