Автомобилните производители се стремят да увеличат употребата на платина за сметка на паладия поради притеснения относно доставките на втория метал от Русия, заяви в понеделник Световният съвет за инвестиции в платина (WPIC), прогнозирайки голям излишък на пазара на платина за тази година.
Представителите на автомобилната индустрия вече преминават към платината, която е по-евтина от паладия, за да ограничат разходите, съобщава Ройтерс. Един по-бърз преход би увеличил търсенето на благородния метал, което ще доведе до повишаване на цените, а това ще окаже обратен ефект върху стойността на паладия.
На Русия се падат около 25-30% от световните доставки на паладий и около 8-10% от тези на платина.
Няма признаци, че руският износ е бил ограничен от санкциите срещу страната, откакто нейни войски нахлуха в Украйна в края на февруари, но тъй като войната се проточва, все повече компании може да бойкотират руския метал.
„Усилията за замяна (на паладия) нарастват значително“, коментира Тревър Реймънд от WPIC.
Търгувайки се при цена от 950 долара за тройунция, платината изостава с около 50% от паладия по стойност. Автоконцерните използват около 2,5-3 милиона тройунции платина всяка година и около 8,5 млн. тройунции паладий.
В последния си тримесечен доклад WPIC заяви, че пазарът на платина от около 8 милиона тройунции годишно ще се сблъска с излишък в размер на 627 хил. тройунции тази година след такъв в размер на 1,13 млн. тройунции през 2021 г.
През март WPIC прогнозира излишък за 2022 г. от 652 хил. тройунции.
За първото тримесечие търсенето на платина е спаднало с 26 на сто на годишна база, докато предлагането е нараснало с 13%, което означава, че на пазара има свръхпредлагане в размер на 167 хил. тройунции.
Според WPIC за цялата година предлагането ще бъде с 5% по-малко, отколкото през 2021 г., а търсенето ще бъде с 2% по-голямо, като търсенето от страна на автомобилната индустрия ще се повиши с 16% поради увеличаването на производството на леки превозни средства.