Японският автомобилен концерн Toyota Motor Corp. пусна в продажба своето първо електрическо превозно средство в Япония, предназначено единствено за лизинг – стратегия, която според компанията ще смекчи опасенията сред шофьорите относно живота на батерията и първоначалните високи разходи при покупката, съобщава Ройтерс.
Хибридните модели на Toyota, базирани на бензин и електричество, остават основното оръжие на концерна на японския пазар, където делът на електромобилите достига едва процент от общите продажби за 2021 г. Все пак пазарът на електрически коли расте бързо и чуждестранните автопроизводители, включително Tesla Inc., вече се налагат на него.
Стратегията на Toyota обединява в едно застраховката, разходите по ремонт и гаранцията на батерията при отдаването на лизинг на модела bZ4X при цена от 39 хил. долара за първите четири години. Предвижда се такса за анулиране на договора през първите 48 часа.
Въпреки че налагането на електромобилите в Япония продължава с по-бавни темпове спрямо други големи пазари, това лесно може да се промени, а чрез лизинга Toyota рискува да загуби пазарен дял, съсредоточавайки се върху отдаването, а не върху крайната покупко-продажба, изтъква анализаторът на CLSA Кристофър Рихтер.
„Всичко, което правите, което затруднява покупката, може би не е добре за вас“, изтъква той. "Това е стратегия, която не ми харесва особено. Това наистина показва, че Toyota приема вътрешния пазар малко за даденост", добавя Рихтер.
Toyota заяви през декември, че ще вложи 8 трлн. йени (62 млрд. долара) за електрифициране на автомобилите си до 2030 г.
Компанията планира да отдаде на лизинг 5000 броя от bZ4X през текущата финансова година - приблизително същия брой електромобили, което Tesla успява да продаде в Япония през 2021 г., посочват анализатори.
Най-големият автомобилен производител в света по пазарен дял през последните две години цели да пусне в продажба bZ4X на други пазари по-късно тази година, като резервациите вече са достъпни в някои европейски страни.
Не е ясно кога ще започнат продажбите на електрическия SUV в Япония.
„Разсейване на опасенията“
Електромобилите набраха популярност в Европа чрез програмите за лизинг, предлагани от работодателите, като Toyota може да опитва подобен подход за популяризиране на електрическите автомобили на родния пазар, коментира Сейджи Сугиура, старши анализатор в Tokai Tokyo Research Institute.
В момента потребителите са възпирани да прибегнат към покупка на такова превозно средства заради опасения, свързани с експлоатационния живот на батериите, който са най-скъпата част от електромобила, посочва Шиня Котера, президент на KINTO, лизинговото подразделение на Toyota. „Нашата роля е да разсеем безпокойството“ към електромобилите, добавя той.
Вносът на електромобили в Япония е скочил почти трикратно до рекордните 8610 превозни средства през 2021 г., според индустриални данни. Анализаторите смятат, че около 60% от тях са електромобили на Tesla.
Въпреки това японските автомобилни производители остават предпазливи относно трансформацията към електрическа мобилност.
Toyota е пионер при хибридните технологии вече над две десетилетия и все още има планове за тяхното развитие.
Местният конкурент Nissan Motor Co. беше лидер при масовия пазар на електромобили със своя Leaf, който се появи на пазара през 2010 г. Въпреки това компанията тепърва ще пусне в продажба своя втори електрически модел, Ariya, който ще се продава срещу 41 500 долара.