България се нарежда на четвърто място в Европейския съюз (ЕС) по ръст на продажбите на електромобили през първото тримесечие на годината, според данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). В периода януари-март регистрациите на нови изцяло електрически коли в страната се увеличават със 173,7% до 156 броя спрямо 57 броя преди година. Преди България се нареждат Румъния (+408%), Литва (+289,4%) и Швеция (+285,7%).
Общите регистрации на нови електрически превозни средства в Европейския съюз (ЕС) нарастват през първото тримесечие, като делът на изцяло електрически автомобили се увеличава двойно спрямо същия период на 2021 г. – до 10% от всички продажби в блока. По този начин електромобилите, зареждани с батерии (BEV), успяват да засенчат плъгин хибридите, чийто дял достига 8,9%.
В същото време бензиновите и дизеловите нови автомобили продължават да губят пазарен дял през тримесечието. Въпреки това регистрациите на конвенционални коли все още доминират на европейския пазар, като общият им дял достига 52,8%.
Бензин и дизел
В периода януари-март регистрациите на дизелови коли в ЕС продължават да се свиват, понижавайки се на годишна база с 33,2% до 378 009 броя. Пазарният дял на тези превозни средства отчита спад от 5,3 процентни пункта до 16,8 на сто в сравнение със същото тримесечие на 2021 г. При основните пазари в региона продажбите на дизелови превозни средства се понижават във Франция, Италия, Испания и Германия съответно с 44,1%, 39,2 на сто, 30,8% и 20,2 на сто.
Продажбите на дизелови коли в България през тримесечието се свиват с 11,5% до 507 броя спрямо 573 броя за първото тримесечие на 2021 г. Единствената страна в ЕС, която отчита по-малък спад в продажбите през разглеждания период, е Литва (-8,2%).
В същото време продажбите на бензинови леки коли в ЕС се понижават 22,6% до 808 039 броя спрямо 1 043 759 броя преди година. Пазарният дял на тези автомобили също се свива – от 40,8% година по-рано до 36% сега. Въпреки спада бензинът остава най-популярното гориво в региона и в началото на тази година.
Само шест страни в блока отчитат ръстове в сегмента през този период.
Продажбите на бензинови автомобили в България растат с 21,6% до 5778 броя спрямо 4750 броя преди година. Страната ни се нарежда на трето място по увеличение на регистрациите след Румъния (+41,7%) и Словакия (+29,3%), докато зад нея са Кипър (+15,2%), Латвия (+13,7%) и Португалия (+1,9%).
Алтернативно задвижване
През първото тримесечие на годината продажбите на BEV автомобили в ЕС нарастват с 53,4% до 224 145 превозни средства спрямо 146 125 броя преди година. Много от пазарите в региона отчитат трицифрени ръстове, като Румъния отбелязва най-значително повишение от 408%. При основните пазари Испания води с ръст от 110,3%, следвана от Франция с 42,7% и Германия с 29,3%. Италия е единствената страна в ЕС, която отчита спад в регистрациите на BEV коли – 14,9%.
Регистрациите на нови плъгин хибридни коли (PHEV) се понижават с 5,3% до 199 107 броя спрямо 210 242 броя преди година. При основните пазари в региона продажбите в сегмента се понижават в Германия и във Франция съответно с 13,2% и 6,1 на сто, докато в Испания и Италия те нарастват съответно с 46,3% и 18,9 на сто.
В България продажбите на плъгин хибриди се свиват с 3,4 на сто до 28 броя спрямо 29 преди година.
Продажбите на хибридни автомобили в ЕС през първото тримесечие се увеличават с 5,3% до 563 030 броя спрямо 534 882 броя за същия период на 2021 г. Този сегмент остава втори по популярност в региона след бензина. При основните пазари регистрациите на хибриди в Италия се свиват с 6,3%, докато тези във Германия, Франция и Испания се увеличават съответно с 20%, 7,1 на сто и 13,8%.
Регистрациите на хибриди в България през първото тримесечие нарастват с 33,1% до 201 броя спрямо 151 броя през същия период на 2021 г.
*Данните за България се основават на прогнози на ACEA, тъй като асоциацията не разполага с окончателната статистика.