България се нарежда на четвърто място в Европейския съюз (ЕС) по ръст на продажбите на електромобили през първото тримесечие на годината, според данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). В периода януари-март регистрациите на нови изцяло електрически коли в страната се увеличават със 173,7% до 156 броя спрямо 57 броя преди година. Преди България се нареждат Румъния (+408%), Литва (+289,4%) и Швеция (+285,7%).
Общите регистрации на нови електрически превозни средства в Европейския съюз (ЕС) нарастват през първото тримесечие, като делът на изцяло електрически автомобили се увеличава двойно спрямо същия период на 2021 г. – до 10% от всички продажби в блока. По този начин електромобилите, зареждани с батерии (BEV), успяват да засенчат плъгин хибридите, чийто дял достига 8,9%.
В същото време бензиновите и дизеловите нови автомобили продължават да губят пазарен дял през тримесечието. Въпреки това регистрациите на конвенционални коли все още доминират на европейския пазар, като общият им дял достига 52,8%.
АСЕА1
Бензин и дизел
В периода януари-март регистрациите на дизелови коли в ЕС продължават да се свиват, понижавайки се на годишна база с 33,2% до 378 009 броя. Пазарният дял на тези превозни средства отчита спад от 5,3 процентни пункта до 16,8 на сто в сравнение със същото тримесечие на 2021 г. При основните пазари в региона продажбите на дизелови превозни средства се понижават във Франция, Италия, Испания и Германия съответно с 44,1%, 39,2 на сто, 30,8% и 20,2 на сто.
Продажбите на дизелови коли в България през тримесечието се свиват с 11,5% до 507 броя спрямо 573 броя за първото тримесечие на 2021 г. Единствената страна в ЕС, която отчита по-малък спад в продажбите през разглеждания период, е Литва (-8,2%).
ACEA2
В същото време продажбите на бензинови леки коли в ЕС се понижават 22,6% до 808 039 броя спрямо 1 043 759 броя преди година. Пазарният дял на тези автомобили също се свива – от 40,8% година по-рано до 36% сега. Въпреки спада бензинът остава най-популярното гориво в региона и в началото на тази година.
Само шест страни в блока отчитат ръстове в сегмента през този период.
Продажбите на бензинови автомобили в България растат с 21,6% до 5778 броя спрямо 4750 броя преди година. Страната ни се нарежда на трето място по увеличение на регистрациите след Румъния (+41,7%) и Словакия (+29,3%), докато зад нея са Кипър (+15,2%), Латвия (+13,7%) и Португалия (+1,9%).
Алтернативно задвижване
През първото тримесечие на годината продажбите на BEV автомобили в ЕС нарастват с 53,4% до 224 145 превозни средства спрямо 146 125 броя преди година. Много от пазарите в региона отчитат трицифрени ръстове, като Румъния отбелязва най-значително повишение от 408%. При основните пазари Испания води с ръст от 110,3%, следвана от Франция с 42,7% и Германия с 29,3%. Италия е единствената страна в ЕС, която отчита спад в регистрациите на BEV коли – 14,9%.
Регистрациите на нови плъгин хибридни коли (PHEV) се понижават с 5,3% до 199 107 броя спрямо 210 242 броя преди година. При основните пазари в региона продажбите в сегмента се понижават в Германия и във Франция съответно с 13,2% и 6,1 на сто, докато в Испания и Италия те нарастват съответно с 46,3% и 18,9 на сто.
ACEA3
В България продажбите на плъгин хибриди се свиват с 3,4 на сто до 28 броя спрямо 29 преди година.
Продажбите на хибридни автомобили в ЕС през първото тримесечие се увеличават с 5,3% до 563 030 броя спрямо 534 882 броя за същия период на 2021 г. Този сегмент остава втори по популярност в региона след бензина. При основните пазари регистрациите на хибриди в Италия се свиват с 6,3%, докато тези във Германия, Франция и Испания се увеличават съответно с 20%, 7,1 на сто и 13,8%.
Регистрациите на хибриди в България през първото тримесечие нарастват с 33,1% до 201 броя спрямо 151 броя през същия период на 2021 г.
*Данните за България се основават на прогнози на ACEA, тъй като асоциацията не разполага с окончателната статистика.
преди 2 години Нали знаеш че съм *** човек, всеки ден ми го напомняш. Аз не гледам перспективи и възможности, а реалност в момента. Ок, цената ще е чувствително по-висока до време, оставяме я. Всеки нормален автомобил в момента може с едно зареждане да измине точно два пъти повече километра от елекроавтомобил с едно зареждане. Нормален автомобил се презарежда за колко, сто пъти, хиляда пъти по-кратко време от електромобил? Нормален автомобил с нормална експлоатация след 10 години е в отлично и напълно функционално състояние - електромобил след 6-8 години експлоатация има нужда от смяна на батерия, която е изключително скъпа. Да не говорим да палячовщини като с Волт-а, където не щяли да сменят батериите. И остава цялата история с "екологичността" и "възобновяемите ресурси" - която е толкова дълга, че не ми се почва... Но е много съмнително че има някаква реална полза в момента. Моето мнение е че най-малко ползата е нулева. Просто вредите са преместени. Пропагандирането си е факт, и очаквам да почне "меката" принуда - по същият принцип като с псевдоваксините. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години изобщо не е така. Ел. двигателя има доста по голямо КПД от ДВГ, всеки с 1ви курс в меито го знае... Има цели системи които отпадат в електричката. Единствения компонент по който отстъпват е цената, но и това е до време... всичко ново е скъпо в началото! ... основния проблем който спираше електричките толкова години (над 100, както знаеш ел колата е изобретена преди ДВГ) бяха батериите, но появата на смартфоните, даде тласък и на тази индустрия, което пък отвори вратата на електричките... а да говориш че се пропагандират е повече от смешно, автомобилните концерни са най заинтересовани електрички да няма, и доста години с лобизъм ги спираха. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Не съм убеден че са "бъдещето" - възможно е да станат след години с развитието на технологиите. Но определено не са "настоящето" - сравнено с нормален, истински автомобил губят по всеки параметър. И то с много. Съответно ми е най-малкото дразнещо нарастващото пънене да ги популяризират и наложат. Ако ставаха за нещо, нямаше да се налага Рухи тука да пише по два фермана всеки ден. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години аз не съм ваксиниран и никога не съм ги защитавал, даже обратното, но електричките са бъдещето а путин е ***! :)имаш ли опорка за това, плоскоземецо? :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Същичкият, дето неуморно защитаваше неработещите псевдоваксини... Сега, естествено, защитава безсмислените псевдоавтомобили. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Има забележимо присъствие на хибриди и електрички. Турнете електромер на общото, може да се пробва некой, колко му е... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години само в моя блок, в подземния паркинг се появиха поне 5 електрички за последната година, от 200 места! ... даже май трябва да видя да не берът от общия ток тия гадове !! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Нема се косиш, ти нито нов дизел ще си купиш, нито нова електричка. Дишай! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Импе, у нас продажбите на новите коли не са показател. Гледай вторичният пазар. Хибриди и чисти електрички се разпродават или директно от автовоза или се задържат по седмица-две в обявите. Същественият показател е автомобилите с първа регистрация в БГ, дето от КАТ го дават януари-февруари за изминалата година. Факт, по обществените зарядни станции заетостта е доста височка... и не са от 20 на 22, а от 57 на 156. Ти не си ли подаваш носа от офиса?! Да видиш що електрички има из трафика на Софето?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години както навремето насилиха дядо ти да слезе от магарето на москвич... и той ли се оплакваше от конспирации? ххахахаха, ама айде пиши повече, че обичам да чета научна фантастика, а ти пишеш по забавно от мазната копейка над теб! отговор Сигнализирай за неуместен коментар