Плакатите по витрините на площад Одеонсплац в Мюнхен сигнализират, че нов автомобилен производител иска да отвори представителство тук. В средата на май американският стартъп Lucid ще открие своето първо студио в Германия, научи Automobilwoche. Изцяло електрическият седан на компанията Air, който след това ще бъде достъпен за резервации, трябва да открадне пазарен дял на най-големия автомобилен пазар в Европа от ръцете на колоси като Mercedes, BMW и Audi.
Германия е първият пазар в Европа, към който Lucid се насочва. Експанзията на концерна ще продължи в страни като Франция, Италия, Швейцария и Норвегия. Планирана е и версия с десен волан за Великобритания.
В САЩ Air струва 77 400-169 000 долара в зависимост от версията. Цената на EQS на Mercedes варира от 98 хил. до 153 хил. евро. За момента не са известни цените на Air за Германия. Ясно е обаче, че в зависимост от модела ще се изисква депозит до 900 евро за резервация.
Очакванията са ревизирани в посока надолу
Топ версията на Lucid Air предлага мощност до 817 киловата (кВт), което се равнява на 1111 конски сили, ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от три секунди и осигурява пробег до 832 километра с едно зареждане на батерията. Това е сериозно предизвикателство за EQS, който е популярен с големия си пробег от 780 километра.
Дори най-достъпният в ценово отношение Air предлага пробег от 653 километра - толкова, колкото най-силната електрическа кола на Tesla Inc.
Вярно е, че продуктите на Lucid се радват на положителен отзвук от клиенти и журналисти. Но в момента компанията се бори със значителни проблеми в производството. Доставките на Air започнаха в САЩ през октомври. До края на 2021 г. обаче едва 125 коли излязоха от фабриката ѝ в Каса Гранде, Аризона. Реално бяха планирани за производство почти 600 превозни средства, но това не се случи. Очакванията за 2022 г. вече са ревизирани значително в посока надолу. Вместо 20 хил. автомобила Lucid сега планира да произведе до 14 хил. броя. Тя разполага с капацитет за 30 хил. електромобила годишно.
Lucid се позовава на проблеми във веригата на доставки, с които много производители в момента се сблъскват. Ръководителят на концерн Питър Роулинсън отново и отново подчертава, че качеството е преди количеството. Ако луксозен автомобил за тази цена предлага дефекти, това би имало фатални последици за имиджа на все още младата компания. В края на краищата цифрите сега очевидно растат. Според Lucid през първите два месеца на годината е произвела 400 автомобила и е доставила 300. Според статистическия портал Carsalesbase през март концернът е продал още 190 електрически коли Air.
Завод в Саудитска Арабия
Въпреки трудното начало плановете на Lucid остават амбициозни. Компанията планира да излезе на пазара с още един модел - SUV Gravity. Дебютът обаче беше отложен за 2024 г.
Освен това компанията иска да увеличи четирикратно капацитета в своя завод в Аризона. Наскоро тя обяви и планове за строеж на още един завод в Саудитска Арабия. Дори беше сключен договор с правителството на Кралството, който гарантира закупуването на 100 хил. превозни средства в рамките на 10 години. Като опция могат да бъдат добавени още 50 хил. превозни средства. Саудитска Арабия вече е най-големият спонсор на Lucid. Предвиденият завод ще разполага с годишен капацитет до 150 хил. автомобила.
Според слуховете първоначално Рияд е поискал да осигури 5 млрд. долара за изграждането на производствената база - сума, която далеч надхвърля нуждите на една фабрика. Дори при изграждане на допълнително съоръжение за батерийни клетки, разходите не трябва да надвишават еквивалента на около 2 млрд. евро.
Предвижда се доставките да започнат най-рано през 2023 г. Обемът от първоначално 1000 до 2000 превозни средства годишно трябва да се обслужва от двата завода на Lucid.
Според компанията Air също ще се продава в Саудитска Арабия при обичайните търговски условия.
1 млрд. долара загуба
Все пак доверието на инвеститорите в Lucid и в нейния потенциал е намаляло значително. Цената на акциите ѝ вече е далеч от пика имот около 55 долара през ноември 2021 г. В момента книжата се търгуват около 18 долара за акция, като дори сделката със Саудитска Арабия не може да промени посоката им.
Lucid все още гори много пари заради слабите продажби. Само през четвъртото тримесечие на миналата година загубата достига около 1 млрд. долара. Опитът с конкурента Tesla обаче показва, че инвеститорите понякога биват възнаградени заради проявеното търпение.