С нарастването на продажбите на електромобили броят на този вид превозни средства по пътищата продължава да расте с по-бързи темпове от броя на инсталираните обществени зарядни станции, според изчисления на Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
В момента на една зарядна станция се падат по 9,2 електрически превозни средства спрямо 7,4 коли през 2020 г. Това не е изненадващо, тъй като през 2021 г. продажбите на електромобили в глобален мащаб нараснаха до 6,6 млн. броя в сравнение с около 3 млн. броя година преди това.
Междувременно разширяването на зарядната инфраструктура продължава със значително по-бавен темп.
Глобалните данни обаче показват силно нюансирана картина.
Динамиката на национално ниво се различава значително според региона. Например, въпреки рекордно високите продажби на електромобили в Китай през миналата година, съотношението между обществените зарядни устройства в азиатската страна и електрическите коли по пътищата остава сравнително непроменено от 2018 г. насам. Това се дължи на силния правителствен тласък, който цели да осигури равномерно разширяване на инфраструктурата спрямо увеличаването на броя на електромобилите. Към момента в Китай се намират около 50% от инсталираните обществени зарядни устройства в глобален план.
На пазари като САЩ броят на електромобилите, който се пада на едно зарядно устройство, нараства постоянно през последната година.
Този ефект е още по-силно изразен в Европа, където продажбите на електрически коли са се увеличили значително от 2019 г. В Германия съотношението зарядна станция-електромобили е нараснало от 8 превозни средства през 2019 г. на 20 през 2021 г.
Трябва да се има предвид, че страна като Китай ще се нуждае от много повече зарядни устройства в сравнение с Германия или САЩ, тъй като там повече хора живеят в многофамилни жилищни сгради, където е по-малко вероятно да има домашни зарядни пунктове. В същото време, в САЩ около 80-90% от зарежданията на електромобили се извършват в домашни условия.