Френският автоконцерн Renault SA обмисля да прехвърли собствеността си върху руската компания „АвтоВАЗ“ на местен инвеститор като начин да прекрати своя бизнес в Русия, съобщава Bloomberg, позовавайки се на източници, запознати с темата.
Прехвърлянето, което в момента е предпочитаният вариант от френската група, би помогнало за освобождаването на Renault от правни отговорности относно „АвтоВАЗ“ и нейните около 45 000 служители, изтъкват източниците.
Този ход е сред опциите, които се обсъждат в момента, след като в рамките на миналата седмица Renault обяви, че спира своята производствена дейност в Русия на фона на продължаващата война в Украйна.
Все още няма окончателно решение по въпроса, като е възможно да се появят и други опции, добавят източниците. Остава неясно и какво ще се случи с изцяло притежаваната от Renault фабрика в Москва.
Заводът в руската столица произвежда моделите Renault Duster, Kaptur и Arkana, както и Nissan Terrano. Той е създаден през 2005 г. след първоначална инвестиция от 230 млн. евро и в момента разполага с 1850 служители, според информация на автомобилния производител. През 2020 г. е произвел около 77 хил. автомобила.
Френският автомобилен производител няма да може да осъществи прехвърлянето на своя 68-процентен дял в „АвтоВАЗ“ на другия акционер, Rostec State Corp., тъй като руският му партньор е възпрепятстван от санкции, наложени от Запада.
Миналата седмица Renault спря работа в завода си в Москва и заяви, че разглежда наличните опции за „АвтоВАЗ“. Производителят оцени бизнеса в Русия - вторият по големина пазар за Renault - на 2,2 млрд. евро.
Заедно марките Renault и „Лада“ държат около 30 процента от руския пазар.
От всички автомобилни концерни Renault е с най-голяма експозиция към Русия, което предизвиква тревога сред инвеститорите. Прекъсването на връзките с предприятието би струвало много за Renault, а перспективите за по-широк икономически спад в Европа рискуват да провалят и без това недостатъчните ѝ усилия за трансформация.
Русия е отговорна за около 5 млрд. евро от приходите на Renault за миналата година, като приблизително 315 млн. евро от оперативната ѝ печалба може да бъде застрашена, изчислява Bloomberg Intelligence.