От 25 март Renault SA замразява временно поръчките за своите изцяло електрически и хибридни модели в Германия поради проблеми с доставките на компоненти, съобщава Automobilwoche. Освен това се очаква пазарният дебют на новия Mégane E-Tech, планиран за юни, да се забави.
Все още не е ясно кога ще бъдат възстановени поръчките.
Подобно на други автопроизводители, Renault реагира на настоящите проблеми с доставките, особено на полупроводниците и кабелите. Тежката ситуация се влоши допълнително в резултат на войната в Украйна.
Друг проблем за концерна е несигурното бъдеще на премиум електромобилите, тъй като субсидирането им в Германия изтича в края на годината и все още не е ясно дали ще бъде продължено
Изтегляне от Русия
Руските власти ще решат как да използват завода на Renault в Москва до края на следващата седмица, съобщи Министерството на промишлеността и търговията, след като автомобилният производител обяви, че спира дейността си там.
Renault, която е най-големият автомобилен концерн на руския автомобилен пазар по обем на продажбите, заяви в сряда, че е спрял производството в завода и ще оцени вариантите за мажоритарния си дял в „АвтоВАЗ“, производителя на „Лада“. Заедно марките Renault и „Лада“ държат около 30 процента от руския пазар.
Коментарите на правителството за бъдещето на фабриката следват предложението на Кремъл да се национализират активите на чуждестранни компании, напуснали страната.
Обявявайки, че ще спре дейността си в Москва, Renault също предупреди, че може да се наложи да отпише в отчета си за първото полугодие стойността на руския бизнес, която достига 2,2 млрд. евро в края на миналата година.
"Министерството на индустрията и търговията ще обсъди с властите в Москва перспективите за развитие на завода на Renault Russia. Съвместните решения ще бъдат обявени до края на следващата седмица", съобщиха от министерството.
Заводът в Москва произвежда моделите Renault Duster, Kaptur и Arkana, както и Nissan Terrano. Той е създаден през 2005 г. след първоначална инвестиция от 230 млн. евро и в момента разполага с 1850 служители, според информация на автомобилния производител. През 2020 г. е произвел около 77 хил. автомобила.
Повече от 400 компании се оттеглиха от Русия, след като тя нахлу в Украйна на 24 февруари, оставяйки след себе си активи на стойност милиарди долари.
Renault и други западни компании са подложени на критики заради присъствието им в страната.
Руските активи на Stellantis
Вторият по големина европейски автоконцерн Stellantis продължава да произвежда микробуси в завода си близо до Москва, въпреки че конкурентът Renault в крайна сметка взе решение да изостави своята мащабна дейност в Русия, съобщава Automotive News.
Фабриката на Stellantis в Калуга работи с ограничен капацитет, въпреки че може да се наложи да бъде затворена поради логистични проблеми, споделя говорител на компанията.
Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес заяви по-рано този месец, че собственикът на марките Jeep, Peugeot, Opel и Fiat ще спре износа и вноса за и от Русия.
Според Таварес концернът може да премести част от своето производство на микробуси от Калуга, завод, който споделя с Mitsubishi, във фабриките в Ордан, Франция, и Лутън, Англия. Капацитетът на руския завод достига около 11 хил. превозни средства годишно.
Поскъпване на суровините
Германският производител на тежкотоварни превозни средства Daimler Trucks заяви, че очаква допълнително поскъпване на суровините и на някои компоненти заради продължаващата война в Украйна. Въпреки това концернът повиши перспективите си за ръст на приходите от поне 14% и увеличена рентабилност в диапазона 7-9% за тази година.
Инвазията на Русия в Украйна и пандемията от коронавирус няма да имат значителен ефект върху доставките на компанията или върху търсенето на пазара, добавя Daimler, чиято прогноза се различава значително от тази на други автопроизводители, които вече понижават перспективите за продажбите и печалбата.
Daimler Truck отчете възвръщаемост от 6,1% през 2021 г., възстановявайки се от загубата през 2020 г., въпреки че резултатът попада в долния край на перспективите отчасти поради високите цени на суровините и други ограничения при доставките.