Шофьорите сменят колите си в рамките на 3 до 5 години след покупка. Това означава, че процесът на закупуване на автомобил се случва 2 пъти на десетилетие или дори по-често, а всеки път с това се повтаря и рискът от измама.
Ново проучване на платформата carVertical се опитва да открие как е разпределено нивото на измами с пробега измежду различните държави в Европа и Северна Америка. Компанията е прегледала данните от 900 хил. проверки на автомобилна история за изминалата 2021 г. Резултатите показват колко често срещани са превъртените километражи.
Проблемът с превъртените километражи е най-често срещан в Централна и Източна Европа. На база на тези данни изглежда, че манипулирането е най-разпространено в Латвия. Повече от 24 на сто от превозните средства в тази страна, проверени чрез carVertical, са с променени показания на километражите. Този висок процент показва, че всеки четвърти купувач на кола втора ръка в Латвия се сдобива с превозно средство, което е било жертва на незаконни промени.
На второ място се нарежда Румъния. Всяка пета кола там, или почти 20 процента от проверените от carVertical автомобили от Румъния, имат проблеми в пробега.
Нещата не изглеждат добре и при други балтийски страни, като например Естония, която се нарежда на трето място по брой манипулирани превозни средства, следвана от Литва. Русия и Украйна също попадат сред първите десет държави.
В това отношение България се нарежда на 11-о място с дял на манипулираните автомобили от 12,34%.
От друга страна, ситуацията в някои страни от Централна и Южна Европа изглежда много по-оптимистично, но дори и в най-изчистените пазари все още могат да се открият манипулирани автомобили, при това не малко на брой. Всяка десета употребявана кола в Чехия, Словакия, Словения, Хърватия и Сърбия, проверена чрез carVertical, е с превъртян километраж. Междувременно, процентът на манипулирани превозни средства в Полша и Унгария достига съответно 12 и 14 процента.
Съпътстващи щети за европейската икономика
Ръководителят по комуникации в carVertical, Матас Бузелис, отбелязва, че проблемите с прозрачността в Европа са на стойност милиарди евро всяка година. Купувайки евтини коли, хората смятат, че печелят от това, но в реалността, ако един автомобил разполага със съмнителна история, то тогава могат да бъдат изхарчени много повече средства по поправка и ремонти.
„Най-големите източници на употребявани автомобили за пазара в Източна Европа са Германия, Франция, Белгия, Нидерландия и Италия. Трансграничните автомобилни сделки са най-рискови, защото именно там се случват най-големите измами с пробега. Манипулирането на автомобили е сред т.нар. невидими престъпления. Според някои научни доклади то причинява проблеми в икономиката на стойност повече от 9 млрд. евро всяка година, при това само в Европа“, обяснява Бузелис.
Проблемът е в това, че властите не могат ефективно да проследяват измамници, които са манипулирали автомобили. И докато някои държави от Западна Европа са известни със солидните глоби и ефективни присъди срещу измамниците на пробега, обикновено не са налични толкова ресурси за справянето с подобни проблеми при по-малките пазари, където автопарковете са по-стари от средното ниво в региона.
Колите с фалшиви показания на километража се продават много по-трудно
2021 бе година, изпълнена с предизвикателства за автомобилната индустрия поради продължаващата криза с полупроводниците. Никой не желаеше да се раздели с колата, която е наел, защото няма друга алтернатива. Купувачите на употребявани автомобили продължават да страдат от това, тъй като на вторичния пазар има откровен недостиг на качествени автомобили, що се касае до манипулациите.
Според carVertical 2022 г. ще продължи да ни тревожи със същите проблеми, при това до края на годината. Бузелис посочва колко е важно да се провери историята на даден автомобил, преди да бъде закупен.
„Вярно е, че при всички препятствия във веригите на доставка през последните няколко години безупречните превозни средства са наистина малко. Въпреки това, не бих казал, че е добра идея да се купува просто на късмет. Като проверите автомобилната история, имате възможност да отсеете много от често срещаните измами, с които ще се сблъскате на пазара, като превъртането на километража е най-често срещаната сред тях“, изтъква Бузелис.
Превозните средства с фалшив пробег не са просто по-трудни и по-скъпи за поддръжка, но в даден момент може да бъде изключително трудно да бъдат продадени на пазарна цена или дори по-евтино. Според автомобилния експерт купувачите често плащат с 25% повече за коли с некоректни показания на километража. А с растящата прозрачност на пазара, продажбата на такива автомобили ще става все по-трудна.