Главният изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск взе участие в официалното откриване на новата гигафабрика на американския електромобилен концерн в Грюнхайде, Германия, съобщава Ройтерс. Заводът на стойност 5 млрд. евро представлява най-голямата инвестиция в германската автомобилна индустрия през последните години.
На откриването присъстваха германският канцлер Олаф Шолц, министърът на икономиката на Бранденбург Роберт Хабек, както и премиерът на провинцията Дитмар Войдке.
Мъск кацна в Германия още в понеделник, готов да приветства първите серийно произведени електрически превозни средства във фабриката в малкия град Грюнхайде.
„Това е страхотен ден за завода“, изтъкна най-богатият човек на планетата, описвайки съоръжението като „поредната стъпка в посоката към устойчиво бъдеще“.
Общо 30 клиенти, резервирали електрически превозни средства от фабриката, получиха по време на официалната церемония своите електромобили.
Германският канцлер Олаф Шолц похвали фабриката като знак за напредък и символ на бъдещето на автомобилната индустрия.
„Някои хора не вярваха, че Германия може да направи това“, заяви финансовият министър на Бранденбург Йорг Щайнбах пред местно радио, добавяйки: „Ние показахме на света“.
За Шахин Албайрак от Техническия университет в Берлин откриването на завода е „крайъгълен камък за дигиталната трансформация на автомобилната индустрия в Германия“. Гигафабриката ще привлече млади специалисти от световна класа, които ще пренесат натрупания практически опит в университетите. „По този начин можем да ускорим изследванията за интелигентни мрежови транспортни системи в Германия“, изтъква Албайрак.
Според плановете на Tesla в своя първи етап заводът ще произвежда годишно до 500 000 превозни средства, като в него ще работят приблизително 12 000 служители. Отделно компанията строи и производствено съоръжение за батерии. Плановете са грандиозни, като местните работнически организации приветстват откриването на фабриката. Въпреки това, що се отнася до условията на труд, Tesla изостава в сравнение с други германски работодатели, смята Биргит Дитце, представител на местен синдикат. "Компания, която се обявява в подкрепа на високи екологични стандарти, трябва да се фокусира и върху високи социални стандарти със съответно добри условия на труд", добавя Дитце.
Снимка: Bloomberg L.P.
„Водният проблем“
Въпреки че екологични организации като Gruene Liga и NABU, смятат че фабриката на Tesla ще предизвика водна криза в района, министърът на околната среда на Бранденбург Аксел Фогел посочва, че провинцията разполага с достатъчно водни ресурси въпреки изменението на климата и растящото население на Берлин. „Подпочвените води са в изобилие“, изтъква той.
Експерти твърдят, че някои от опасенията на природозащитниците са основателни. Водните запаси на Бранденбург спадат през последните три десетилетия. Трайните суши през последните четири години доведоха до горски пожари и загуба на селскостопанска реколта. Метеоролозите прогнозират по-чести горещини, което допълнително отслабва способността на местната почва да съхранява водата от валежите.
Фабриката на Tesla ще удвои количеството вода, консумирана в района на Грюнхайде, според Аксел Бронстерт, професор по хидрология в Университета в Потсдам. Според него е „наивно“ да се смята, че запасите ще са достатъчни както за фабриката, така и за жителите, и нарече ситуацията с подпочвените води в Бранденбург „сериозна“.
Мащаби
Гигафабриката край Берлин костваше около 5 млрд. евро на Tesla. Въпреки това компанията се надява чрез това съоръжение да засили своето присъствие в Европа, където трябва да се конкурира с традиционни гиганти като Volkswagen, BMW, Mercedes и Stellantis. Годишният капацитет от 500 000 превозни средства означава, че Tesla ще произвежда повече електромобили в това съоръжение, отколкото Volkswagen успя да продаде в глобален мащаб през 2021 г. (около 450 000 – бел. ред.).
Заводът за батерии ще разполага с производствен капацитет от приблизително 50 гигаватчаса (гВтч), засенчвайки всички други подобни съоръжения в Германия.
И докато Volkswagen държи първото място по продажби на електромобили в Европа с пазарен дял от 25%, а Tesla изостава с дял от 13 на сто, последният ще получи мощен тласък след въвеждането в експлоатация на гигафабриката. В зависимост от това колко бързо съоръжението ще успее да увеличи производството в рамките на две години, ще стане ясно дали американската компания ще се пребори отново за лидерската позиция в региона.
JPMorgan прогнозира, че новата фабрика ще успее да произведе около 54 000 превозни средства през 2022 г. и 280 000 през 2023 г. Банката очаква през 2025 г. годишното производство да се увеличи до планираните 500 000 броя.
Investor.bg припомня, че на 4 март Tesla получи официално одобрение за своя завод в Грюнхайде от германските власти като остана да покрие няколко по-малки условия, за да стартира търговското производство.