Производителят на спортни автомобили Porsche работи все по-интензивно с Apple. В края на миналата година бордът на директорите на Porsche е бил в Калифорния. „Традиционно поддържаме много тясно сътрудничество с Apple, включително и защото сме на една вълна по отношение на мисленето", заяви главният изпълнителен директор на Porsche Оливер Блуме в петък по време на сесия с въпроси и отговори, посветена на представянето на финансовия отчет на концерна.
И обяви: „Ще разширим Apple Car Play. Обсъдихме редица вълнуващи проекти с борда на Apple в Калифорния." Проектът ще бъде разработван от Porsche Digital в Силициевата долина в Пало Алто, каза той. Но все още е твърде рано да се говори за конкретни теми, пояснява той, цитиран от Handelsblatt.
Твърдението е взривоопасно. Защото с Car-Play Apple вече не иска да се ограничава само до осигуряване на безпроблемна работа на iPhone с информационните и развлекателните системи на автомобила. В бъдеще Car-Play ще има достъп и до собствени функции на автомобила, като например управление на седалките или круиз контрола. Според информации от индустрията проектът, с който Apple иска да навлезе по-дълбоко в автомобила, се нарича Iron Heart.
Главният финансов директор на Porsche Лутц Мешке посочи, че изискванията на техните клиенти могат да се различават от тези на големите марки в групата VW, така че Porsche ще работи с различни технологични партньори в някои области, отколкото го прави VW например. „Ето защо в бъдеще за Porsche ще бъде важно да се позиционира изключително гъвкаво", каза финансовият директор.
Преди това Мешке заяви, че евентуалното първично публично предлагане на Porsche ще улесни и съюзите с технологични компании. Високата оценка на капиталовия пазар помага за партньорство с тях. „Подобни съюзи стават все по-важни", обяснява той.
Mercedes например работи интензивно с разработчика на чипове Nvidia. Наскоро BMW се обвърза тясно с производителя на полупроводници Qualcomm. VW Group иска да създаде своя собствена операционна система със софтуерното си дъщерно дружество Cariad и работи в тясно сътрудничество с Bosch по функциите за автономно шофиране. VW обмисля да пусне на фондовата борса до края на годината миноритарен дял от своето изключително печелившо дъщерно дружество. „Приветстваме разглеждането на възможността за първично публично предлагане на Porsche AG", заяви Мешке, който от известно време се застъпва за подобен ход. Това ще даде възможност на базирания в Щутгарт автомобилен производител да изостри своя профил.
Въпреки несигурните икономически перспективи и смущенията в производството, причинени от войната в Украйна производителят на спортни автомобили Porsche се придържа към своята стратегическа цел, която е твърдо заложена от години, а именно „да осигури оперативна възвръщаемост на продажбите от поне 15% в дългосрочен план", обясни финансовият директор в петък.
Наскоро обаче Porsche трябваше да спре производството на модела Taycan в основния си завод в Щутгарт-Цуфенхаузен и производството в завода в Лайпциг. Причината е липсата на части, тъй като доставчиците трябваше да отчетат производствени загуби във връзка с войната в Украйна.
В някои случаи организираното производство вече не е било възможно, обяснява Мешке. Работна група постоянно проверява въздействието на войната върху бизнес дейностите на Porsche и предприема мерки за запазване на печалбите, увери той.
Рядко срещаното признание от страна на висшестоящ мениджър на автомобилен производител, че се водят преговори с производителя на iPhone, е последният засега обрат в продължаващия от години флирт на Apple с автомобилната индустрия.
От 2014 г. насам технологичният гигант от Купертино, Калифорния, проучва начини да излезе извън рамките на CarPlay. Apple е проучвала възможността за проектиране на собствен автомобил, твърдят хора, запознати с тези усилия.
През 2020 г. тя е проучвала потенциални производствени партньори и доставчици с цел да започне производство още през 2024 г., твърдят замесени лица.
В началото на 2021 г. южнокорейската компания Hyundai Motor Group предложи да проучи възможностите за производство с Apple, след което заяви, че преговорите са се провалили. По-късно миналата година програмата на Apple понесе още един удар с напускането на ключови мениджъри, включително Дъг Фийлд, който напусна, за да заеме висша позиция във Ford Motor Co.