Френският доставчик на автомобилни части Michelin и германската група BMW са сред последните компании, които предупредиха за прекъсвания в производството поради продължаващата война в Украйна. Рекламната група Publicis заяви в същото време, че е отстъпила контрола върху своя руски бизнес, за да защити персонала си, съобщава Automotive News.
Списъкът със западни компании, които свиват своята дейност или напускат Русия, продължава да расте, след като във вторник Западът наложи нови санкции, насочени към ограничаване на достъпа на Москва до финансиране.
Германският автомобилен производител BMW понижи прогнозата си за маржа на оперативната печалба за 2022 г., заявявайки, че недостигът на части, произвеждани в Украйна, влияе негативно върху производствената му дейност.
Нахлуването на Русия в Украйна и свързаните с COVID-19 прекъсвания на бизнеса в Китай принудиха автомобилни производители като Toyota Motor Corp. и Tesla Inc. да спрат работа в своите заводи и да повишат цените на автомобилите, предупреждавайки за продължителен негативен ефект, ако войната продължи.
BWM обяви, че към момента доставките на някои компоненти, изграждани в Западна Украйна, са преустановени, като компанията ангажира алтернативни доставчици, за да поддържа производството.
Michelin, която беше първият международен производител на гуми, стартирал производство в Русия през 2004 г., спря работа в завода си в Давидово, където работят около 750 души.
"Налице са редица трудности при доставките - което означава, че имаме прекъсване на финансовите потоци и проблеми с валутната нестабилност", посочва доставчикът.
В същото време германският производител на луксозни автомобили Mercedes-Benz временно намали броя на смените в завода си в Кечкемет, Унгария, поради проблеми с веригите на доставка, произтичащи от войната в Украйна. Фабриката изгражда моделите A-Class, CLA купе, CLA комби и напълно електрическия EQB.
Говорител на компанията посочва в имейл, че Mercedes-Benz работи с доставчици в Украйна, наред с други, за набавяне на различни компоненти за производството на превозни средства.
Европейските автомобилни производители, включително Volkswagen Group и BMW, се опитват да намерят алтернативни източници на части, тъй като руската инвазия нарушава традиционните маршрути.
Mercedes обяви, че следи ежедневно ситуацията и поддържа контакт с доставчиците.
Премиум марката Audi, част от групата Volkswagen, беше принудена да спре производството в своя основен германски завод в Некарсулм, където се изграждат моделите A4, A5, A6 и A7. Компанията също се позовава на продължаващата война в Украйна като основен виновник за прекъсванията.
Говорител на Audi споделя, че автомобилният производител непрекъснато изчислява степента на въздействие върху бизнес операциите. "През следващите дни и седмици ние непрекъснато ще преоценяме ситуацията", изтъква той.
Анализаторът на Wells Fargo Колин Ланган изчислява, че конфликтът в Украйна поставя на риск до 15% от производството на автомобили в Европа. Според него затварянето на фабриките може да намали производството с до 700 хил. превозни средства през първото и второто тримесечие на тази година. Тези загуби може потенциално да бъдат възстановени по-късно през годината.
Във вторник Volkswagen призна, че ако производството в Украйна не бъде компенсирано от други страни в Източна Европа и Северна Африка в рамките на три до четири седмици, групата ще трябва да преразгледа бизнес прогнозата си за настоящата година. Заради затрудненията в Европа ръководителят на концерна Херберт Дийс обяви временното преместване на производството на няколко десетки хиляди автомобила от Стария континент в Северна и Южна Америка и Китай. „При нормални обстоятелства щяхме да имаме всички основания да бъдем оптимисти за 2022 г.", каза Дийс.