До 15% от европейското производство на автомобили може да бъде изложено на риск поради спирането на фабриките за производство на кабели в Украйна, предизвикано от руската инвазия в страната, предупреждава анализаторът Колин Ланган от Wells Fargo, цитиран от Bloomberg.
Според него затварянето на фабриките може да намали производството с до 700 000 превозни средства през първото и второто тримесечие на тази година. Тези загуби може потенциално да бъдат възстановени по-късно през годината.
Volkswagen Group и BMW вече свиха производството в Германия поради прекъсвания на доставките, докато Mercedes-Benz редуцира своята дейност в Германия и Унгария.
Според Ланган Украйна разполага със 17 съоръжения за производство на кабели.
Германският доставчик Leoni произвежда кабели в две фабрики в Западна Украйна, в които работят около 7000 души преди нахлуването на Русия. Базираната в Бавария компания понижи прогнозите си за своите продажби и печалбата в понеделник, предупреждавайки, че няма да може да компенсира загубеното производство тази година.
Въпреки че Leoni планира да удвои производството на някои места извън Украйна, тези корекции вероятни ще отнемат най-малко от два до три месеца.
Ако Volkswagen не получи необходимите кабели в рамките на три-четири седмици, автомобилният производител ще трябва да преразгледа перспективите си, изтъкна главният изпълнителен директор Херберт Дийс във вторник. Компанията е пренасочила полупроводници за десетки хиляди превозни средства към свои заводи за сглобяване в Китай и САЩ поради прекъсвания на европейските вериги на доставка.
Прекъсванията, свързани с производството на кабели и конфликтът между Русия и Украйна, допринесоха за влошаване на проблемите с доставките на компоненти в автомобилната индустрия, която продължава да страда от недостига на полупроводници и от новите огнища на коронавирус в някои части на Азия.