fallback

BYD побеждава Tesla в Китай в продажбите на електромобили през 2021 г.

Ниската рентабилност остава основна пречка пред китайския концерн, който се стреми да произвежда всички необходими части за своите превозни средства

11:44 | 23.02.22 г. 1

Китайският автомобилен производител BYD успя да продаде повече електрически и хибридни превозни средства в Китай през миналата година от американския си конкурент Tesla, показват нови данни. Концернът сега очаква да удвои продажбите през 2022 г., съобщава Nikkei Asia Review.

Един от най-популярните модели на BYD, плъгин хибридът Song Plus DM-i, беше пуснат в продажба миналия март. Цената му започва от приблизително 150 хил. юана (23 600 долара).

„Той е толкова популярен, че сега купувачите трябва да чакат от три до шест месеца, за да им бъде доставен“, споделя търговски сътрудник в представителство на BYD в Хуейджоу, Южен Китай.

Моделът се продава толкова добре, защото „икономията на енергия е далеч по-добра в сравнение с конкурентните бензинови превозни средства в същия ценови диапазон“, посочва анализатор от китайската Zheshang Securities.

BYD е известна със своите електрически превозни средства и хибриди, станали популярни в Китай като „превозни средства, използващи нов вид енергия“. Въпреки голямото търсене на по-екологични коли, автомобилите, задвижвани с бензин, представляват по-голямата част от обема на продажбите на концерна до 2020 г. 

Компанията направи рязък завой по отношение на бензиновите превозни средства през миналата година. Продажбите ѝ в тази категория се свиват с около 40% до 130 хил. броя.

Междувременно продажбите на плъгин хибриди нарастват приблизително шест пъти до 270 хил. автомобила. Електрическите превозни средства отчитат двукратно увеличение на търсенето до 320 хил. броя. Общите продажби на BYD растат със 70% през 2021 г., като компанията очаква да те да се удвоят до 1,5 млн. броя през тази година.

В същото време продажбите на Tesla в Китай нараснаха тройно до около 473 хил. автомобила през 2021 г., според данни на Marklines. BYD води, когато в сметките бъдат включени и плъгин хибридите.

BYD се бори за първото място при продажбите в категорията на автомобилите, използващи нов вид енергия, със съвместното предприятие SAIC-GM-Wuling Automobile, което завладя пазара на елкетромобилите с малка кола за 4500 долара.

Много от електрическите превозни средства и хибридите на BYD се предлагат на цени между 100 хил. и 200 хил. юана - доста по-ниски от електрическите модели на Tesla, които започват от около 300 хил. юана.

От друга страна, евтиният електрически автомобил на SAIC-GM-Wuling доминира в селските райони на Китай.

BYD е създадена през 1995 г. като производител на батерии, като през следващите години бързо се диверсифицира. Компанията навлиза в автомобилната индустрия през 2003 г.

BYD

Електрическият модел на BYD Qin Plus. Снимка: Qilai Shen/Bloomberg

Нарастващото търсене на електромобили и хибриди променя динамиката на компанията със седалище в Шънджън. „Приоритетите се изместиха изцяло към пътническите превозни средства тази година“, споделя човек, запознат с вътрешнофирмените дискусии в BYD.

Концернът цели да спечели нови клиенти, като разшири своята серия от автомобили Ocean, насочена към младите хора. 

Отвъдграничната експанзия на BYD също набира скорост. Миналата година компанията започна да изнася електромобили за Европа. През февруари беше пуснат в продажба и първият ѝ модел в Австралия.

BYD планира да увеличи своя производствен капацитет, като планира да разполага с общо 10 съоръжения за сглобяване на автомобили.

Капацитетът ѝ за производство на пътнически превозни средства възлиза на 600 хил. автомобила в края на 2020 г. Очаква се обемът на производство да надхвърли 3 млн. броя до няколко години.

Една от най-големите пречки за BYD е свиващата се рентабилност. Въпреки нарастващите продажби на превозни средства нетната печалба изостава от данните за предходната година през второто и третото тримесечие на 2021 г.

Високите разходи са основният виновник за това. Вертикално интегрираният BYD произвежда автомобили, както и батерии, чипове и други компоненти за тях, което я прави силно изложен на разходи по цялата верига на доставка.

BYD се стреми да отдели своите операции за производство на части. В края на януари дъщерното ѝ дружество за полупроводници получи одобрение за листване на борсата за стартъпи в Шънджън CHINext.

Друга проблемна област е липсата на премиум модели с по-висок марж. Само няколко превозни средства на BYD се предлагат на цена над 200 хил. юана и на практика нито един не е в диапазона от 300 хил. юана, където Tesla доминира.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:53 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още