България ще е сред водещите производители на електрически камиони в близко бъдеще, заяви министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер при представянето на електромобила Sevic v500e – създаден и асемблиран в Пловдив, който вече е сертифициран от европейската автомобилна организация UTAC за движение по пътищата на Европа, става ясно от прессъобщение на Министерството на икономиката.
Българските електрически камиончета ще се произвеждат изцяло с възобновяема енергия. Първите 500 бройки вече са готови и са предназначени за износ. Според съобщението има засилен интерес към тях от Западна Европа и САЩ. Батерията им предлага пробег от 300 км с едно зареждане, като товароносимостта е 600 кг.
Намеренията на компанията производител са за изграждане на нова фабрика с годишен капацитет от близо 1000 камиона.
Министър Лорер беше на посещение в Пловдив заедно с вицепремиера и министър на околната среда и водите Борислав Сандов за среща с представители на инвеститорите в Тракия икономическа зона (ТИЗ).
„В новия програмен период на ЕС икономиката и зеленият преход ще се движат заедно в тесен съюз. Огромната част от европейския ресурс ще бъде насочен именно за дигитализация и зелена икономиката“, заяви Лорер. „Зелените и дигиталните инвестиции са основните пера на европейските програми за период до 2027 г. и това ще се види в програмите, които Министерството на иновациите и растежа ще предостави на бизнеса за развитие в рамките на следващите години“, добави министърът.
По думите му в новите оперативни програми, в Плана за възстановяване и устойчивост и по линия на REACT-EU са залегнали енергийно ефективни и зелени технологии.
„Заедно с това трябва да сме наясно, че икономиката не може да стане зелена веднага, а има нужда от преход и той трябва да бъде осигурен“, изтъкна Лорер.
По отношение на фиша за индустриални зони, който е в размер на 416 млн. лв. по Плана за възстановяване и устойчивост, министърът подчерта, че ще бъде напълно отворен за оператори на индустриални зони от цялата страна, било то държавни, общински или частни. Ще се акцентира върху икономическата рентабилност на зоната, а именно възможността на оператора, който кандидатства, да покаже инвеститорски интерес към неговата зона. „Това е изключително важно, за да може държавата да инвестира средства там, където наистина има икономически интерес“, обясни министърът.
Фишът ще включва както грантови мерки за довеждаща инфраструктура, така и кредитни линии, които ще са съвместно с финансови партньори като Българска банка за развитие (ББР), Фонд на фондовете и Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).
„Грантовият елемент е важен за по-малките проекти, а кредитният елемент е важен за по-големите проекти. Добавяйки ресурс от банките въпросният фиш ще нарасне“, уточни Лорер.