fallback

България предлага към всяка бензиностанция в ЕС да има мобилна зарядна станция

Европейският съюз отказва страната ни да субсидира закупуването на електромобил от физически лица с европари, заяви министърът на околната среда Борислав Сандов

14:19 | 22.02.22 г. 4

България ще предложи по време на неформален съвет на министрите на транспорта на страните членки на Европейския съюз (ЕС), който се провежда на 21 и 22 февруари във Франция, всяка бензиностанция в блока да бъде оборудвана с мобилна зарядна станция за електрически превозни средства, става ясно от стенограмата на последното заседание на Министерски съвет. Предложението е направено от министъра на образованието Николай Денков по време на дискусия между него, министъра на транспорта Николай Събев, премиера Кирил Петков и министъра на околната среда и водите Борислав Сандов. 

"Може да се окаже икономически много по-евтино, в пъти по-евтино, към всяка съществуващата бензиностанция, освен колонките за електрозареждане, да има мобилна зарядна станция, така че ако някъде закъса автомобил, тази мобилна станция да може да отиде за 30 минути, да го зареди и да си продължи нататък и това може да спести страшно много средства", изтъква Денков по време на правителственото заседание.

Коментарът на Денков следва изказване на транспортния министър, който заяви, че по време на срещата на транспортните министри в Брюксел България ще настоява за клауза за гъвкавост съобразно националния интерес в Регламента за разгръщане на инфраструктура за алтернативни горива.

Според Събев България ще поддържа своята позиция относно технологична неутралност по отношение на горивата, като страната няма да се ограничава само с темата за зарядните станции, а ще включи и други типове алтернативни горива.

„Ние си задаваме въпроса защо в тази инфраструктура [на алтернативни горива] искат на всеки 60 км пътен участък да имаме такива електростанции за зареждане. Защо 27 държави в Европейския съюз трябва да съобразят инфраструктурата си с такъв такт през 60 км?“, пита Събев. „Предполагаме, че отговорът на този въпрос се съдържа във възможностите на автомобилната индустрия“, добавя той.

От своя страна министърът на околната среда и водите Борислав Сандов посочи, че по време на среща в Брюксел, проведена с генералния директор на ГД „Регионално развитие“, са били уточнени възможностите за следващия програмен период на оперативна програма „Околна среда“ и заложените в нея средства за покупка на електромобили от физически лица.

„Според колегите от ГД „Регионално развитие“ това не е допустимо“, изтъква Сандов, добавяйки, че по техните думи е възможно чрез европейски средства да се финансира изграждането на зарядни станции за електромобили „на места, за които няма икономическа рентабилност от тези големи бизнеси, които поддържат“.

Събев добавя, че според него е възможно „и с европейски средства в следващия програмен период това нещо да се осъществи, като обаче остава въпросът за възможността“ за субсидиране на покупките на електромобили.

„Трябва да се търси решение евентуално в ОП „Транспорт“, изтъква още министърът.

Според Събев позицията на България не е срещу електромобилите и всички европейски средства и проекти, които са свързани с развитие на зарядната мрежа.

„Въпросът ни е да можем да видим какви са възможностите на индустрията, така че да не бъдем задължени през 60 км да имаме такива зарядни станции. Същата позиция, дори и по-сериозна, ще заеме и примерно Финландия, която във връзка с това, че има достатъчно голяма отдалеченост между селищата, би искала критерият за разгръщане на такава инфраструктура да бъде обвързан с интензитета на трафика, което присъства и в нашата позиция. Това са предварителни разговори при този регламент за развитие на инфраструктурата и за нас е важно да поставим изисквания към другите типове индустрии“, изтъква транспортният министър.

По отношение на предложението на образователния министър Събев заяви, че напълно приема това. „Достатъчно разумно е“, изтъкна министърът.

„Може би в тази връзка трябва да се прецени и възможността за доставка на електроенергия до определени места. Тоест, довеждащата инфраструктура, която не е без значение, както и стойността ѝ за изграждане, не само самата зарядна станция“, посочва заместник-министърът на енергетиката Пламен Данаилов. Според него наличните бензиностанции биха понесли такова допълнително натоварване.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:21 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още