Продажбите на нови леки автомобили в България нарастват през януари с 15% до 2034 броя спрямо 1769 броя преди година, като това е трети пореден месец на растеж. Също така страната ни отчита най-големите изтъргувани обеми от юли 2021 г.
По размер на увеличението българският пазар се нарежда на пето място в Европейския съюз (ЕС) през миналия месец след Словакия (+72,6%), Румъния (+55,5%), Кипър (+32%) и Латвия (+20,3%), сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).
Общо за ЕС продажбите на нови леки коли през януари се свиват с 6 на сто до 682 596 броя спрямо 726 411 броя през същия месец на миналата година. Това е седми пореден месец на спад на регистрациите в блока, като изтъргуваните обеми са най-ниските от октомври 2021 г. насам. По-сериозен спад е избегнат благодарение на силното представяне на някои страни в Централна и Източна Европа.
По отношение на най-големите пазари в региона продажбите се свиват с 19,7% в Италия, с 18,6% във Франция, докато в Германия и Испания те нарастват съответно с 8,5 на сто и 1%. Въпреки ръста Германия записва най-ниските обеми на продажби (184 112 броя) за последните три месеца, като единствено през октомври страната отчита по-ниски нива на регистрации за периода февруари 2021 г.-януари 2022 г.
Общо за Европа продажбите на нови автомобили през януари се понижават с 2,4% до 822 423 броя спрямо 842 670 броя година по-рано. Във Великобритания регистрациите нарастват с 27,5% до 115 087 броя спрямо 90 249 броя през същия месец на 2021 г.
Извън ЕС Исландия е страната, която отчита най-сериозен ръст при продажбите – 52,7%, макар обемите там да остават ниски – 884 броя спрямо 579 броя преди година.
Автомобилни марки и производители
По отношение на продажбите на отделните автомобилни концерни германската група Volkswagen отчита 7-процентен спад през януари до 173 262 броя спрямо 186 255 броя година по-рано. Пазарният ѝ дял се свива до 25,4% спрямо 25,6% през януари 2021 г. От основните ѝ марки Porsche отчита най-голям ръст – 36,4%, докато едноименният бранд записва спад от 8,1%.
Продажбите на Stellantis се понижават с 15,1% до 139 949 броя спрямо 164 915 броя година по-рано. Пазарният ѝ дял се свива до 20,5% спрямо 22,7 на сто през януари 2021 г. Всичките ѝ основни марки отчитат спадове с изключение на DS.
Френският концерн Renault отчита спад от 3,5% до 71 349 броя спрямо 73 926 броя година по-рано. Пазарният дял на компанията все пак нараства до 10,5% спрямо 10,2% от януари 2021 г. Макар продажбите на едноименната марка да се свиват с 15,7%, тези на Dacia, Alpine и Lada нарастват съответно с 16,4%, 116,9 на сто и 152,5%.
Регистрациите на автомобили от групата на Hyundai се увеличават през миналия месец с 28,7 на сто до 66 249 броя спрямо 51 475 броя година по-рано. Пазарният дял на южнокорейския концерн нараства до 9,7% спрямо 7,1% през същия месец на миналата година.
Увеличават се продажбите и на Toyota, най-големия автомобилен производител в света за 2021 г. по пазарен дял. Регистрациите на японския концерн нарастват с 9,7% до 57 155 броя спрямо 52 114 броя година по-рано. Пазарният му дял достига 8,4% спрямо 7,2 на сто за януари 2021 г.
При другите основни играчи на европейския автомобилен пазар продажбите на BMW, Mercedes-Benz, Ford, Volvo, Nissan и Jaguar Land Rover се понижават, докато тези на Mazda, Mitsubishi и Honda отчитат ръстове.