Германия изостана значително от целите си за разширяване на своята зарядна инфраструктура за електрически автомобили и вероятно ще пропусне планираното увеличаване на електрическия си автопарк до 2030 г., предупреждава Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA), цитирана от Euractiv.
Амбициозната цел за електромобилите беше ключова част от коалиционното споразумение, заложено от новото германско правителство в края на 2021 г. Част от визията включва увеличаване на националния електрически автопарк до 15 милиона превозни средства до 2030 г., тъй като ЕС планира да забрани продажбата на превозни средства с двигател с вътрешно горене от 2035 г.
Проблемът е, че реалността не отговаря на поставените от правителството цели. VDA предупреждава, че вместо да инсталира 2000 зарядни пункта на седмица - темп, необходим за постигане на целта за 2030 г. - Германия изгражда само по 250 такива устройства.
„Пропастта се разширява, а не се стеснява. Пропуск, който може да ни струва успеха“, изтъква Хилдегард Мюлер, президент на VDA. „Ако Германия запази сегашния си скромен темп, през 2030 г. ще имаме само около 160 хил. зарядни пункта – далеч от целта за 1 милион станции“, добавя той.
Според Мюлер целта за увеличаване на електромобилите по германските пътища до 15 милиона броя е реалистична, защото „автомобилната индустрия може да произвежда автомобили“, въпреки че в крайна сметка тяхното усвояване зависи от зарядната инфраструктура.
По отношение на решението на проблема с бавния темп „трябва да се свика среща на високо равнище“, смята Мюлер, добавяйки: "Федералното правителство трябва да организира такава среща възможно най-скоро и да събере всички заинтересовани страни на една маса."
VDA сподели опасения относно електричеството и неговия произход. „Само ако електрическите автомобили се захранват със 100% зелено електричество, те ще допринесат за осигуряване на климатично неутрална мобилност“, обяснява Мюлер.
Негативната тенденция в ЕС може да се окаже проблематична
Въпреки опасенията на VDA Германия се справя по-добре от някои други страни в рамките на Европейския съюз (ЕС), когато става въпрос за разширяване на зарядната инфраструктура.
Миналата година Европейската сметна палата предупреди, че разширяването на инфраструктурата не се извършва достатъчно бързо в целия блок.
За германците, които искат да отидат на почивка до друга страна в Европа с автомобил с батерия, инфраструктурата, например в Австрия, е от решаващо значение. Но тази мрежа не е достатъчно добре развита в цялата страна, посочи още през декември Кристиан Пезау, ръководител на работната група на австрийските вносители на автомобили.
Германия, Франция и Нидерландия заедно представляват 70% от зарядните станции, инсталирани в пределите на ЕС. В други части на Европа, особено на изток, наличието на зарядни станции е още по-голям проблем.
В крайна сметка, отбелязва Мюлер, това заплашва налагането на новата форма на мобилност. Електрическата кола, която може да се използва лесно в Германия, но е почти безполезна в страни като Чехия или Италия, трудно ще успее да се наложи сред обществеността.
ЕС се надява да намери решение чрез Регламента за инфраструктурата за алтернативни горива (AFIR), който в момента е в процес на дискутиране на европейско ниво. Пакетът има за цел да направи зарядните станции по основните европейски транспортни маршрути задължителни за страните от ЕС.