След години на разпалени дискусии в Европейския парламент и между държавите членки на Европейския съюз (ЕС) законодателната одисея около споразумението за Директивата за евровинетка може най-после да приключи в началото на следващата седмица, пише Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) в становище на своя сайт.
През май 2017 г. бившият еврокомисар по транспорта Виолета Булц представи предложение за преразглеждане на Директивата за евровинетка, която определя правилата на ЕС за таксуването на тежкотоварни превозни средства за определени пътища. Тези правила за пътни такси, които още през въпросната година се смятаха за остарели, бяха подложени на ревизия с цел по-добро отразяване на принципите „замърсителят плаща“ и „потребителят плаща“, например чрез въвеждане на пътни такси на базата на отделяните количества въглероден диоксид (CO2).
Трябва да стане ясно, че бързото и успешно разширяване на пазара на тежкотоварни превозни средства с ниски и нулеви нива на емисии ще зависи до голяма степен от разпоредбите, които ще бъдат гласувани от Европейския парламент следващата седмица и последващото им прилагане от държавите членки, изтъква АСЕА.
Ето защо европейските производители на камиони настоятелно призовават Европейския парламент да одобри споразумението за евровинетка, постигнато миналата година със Съвета на ЕС.
Въпреки че е ясна амбицията на производителите на камиони да пуснат на пазара превозни средства с ниски и нулеви нива на емисии, важно е да се отбележи, че търсенето на тези превозни средства няма да нарасне съществено, докато аналозите, базирани на изкопаеми горива, остават по-евтина алтернатива.
Общите разходи за притежание на тежкотоварни превозни средства с нулеви нива на емисии все още не могат да се конкурират с тези при конвенционалните технологии, базирани на изкопаеми горива. Следователно една съгласувана, подкрепяща и благоприятна политическа рамка ще бъде от жизненоважно значение за осигуряването на предимство по отношение на разходите на нискоемисионни камиони. В това отношение въвеждането на въглеродна такса за този вид транспорт в Европа трябва да бъде наложено с приоритет и е от изключително значение, за да се подкрепят амбициите на ЕС по отношение на Европейския зелен пакт.
За тежкотоварните превозни средства настоящото предложение за ревизирана директива за евровинетка, включително базираната на CO2 диференциация на таксите за инфраструктура, е ключов законодателен акт и решаващ фактор за прехода към въглеродно неутрален тежкотоварен транспорт, заключват от АСЕА.