Необходимостта от облекчаване на бюрокрацията по отношение на изграждането на зарядни станции и координираните усилия на политици, бизнес и потребители беше основна тема във фокуса на събитието EVision22, организирано от Eurelectric.
Електромобилната революция набира скорост, докато директната електрификация се превръща в основен двигател на декарбонизацията на икономиката. Електрическата мрежа ще остане стабилна въпреки експоненциалния растеж на пазара на електрически превозни средства и големите амбиции, свързани с електрификацията. Навременното планиране по отношение на зарядната инфраструктура и координацията между публичните органи, енергийните компании, операторите на зарядни мрежи ще бъдат от първостепенно значение за развитието на тази област.
В първата сесия на събитието еврокомисарят по транспорта Адина Вълян заяви, че всички политики на Европейския съюз (ЕС) относно транспорта са насочени към електрическата мобилност и нейното разгръщане. Тези усилия минават през стимулирането на растежа на този пазар, тъй като въпреки силните продажби електромобилите остават малък дял от европейския автопарк.
„Това, което се случва, не е породено от факта, че някой в Брюксел е решил да създаде нови регулации, а е естествено развитие на пазара“, изтъква Вълян. „Ние от ЕК сме наясно, че в сферата на батериите и електромобилите се постига голям напредък“, добавя тя.
Еврокомисарят подчерта необходимостта от стимулиране на разширяването на зарядната инфраструктура – тема, която продължава да буди тревога на фона на прогнозите, че при сегашния темп на развитие на европейската зарядна мрежа тя няма да може да покрие търсенето от електромобилите в близко бъдеще.
„Европейският парламент и страните членки подкрепят по-амбициозните цели в тази област“, споделя Вълян.
Според нея не е необходимо да се поставят конкретни технологични регулаторни спецификации за индустрията, тъй като това би я ограничило, „без значение дали става въпрос за въвеждане на опция за картово разплащане при пунктовете или лицево разпознаване“.
По темата говори и Жан-Бернар Леви, президент на Eurelectric и главен изпълнителен директор на Électricité de France S.A. (EDF). Според него електрификацията на транспорта се е превърнала в необратим процес. Предизвикателството в случая е този процес да бъде ускорен наред с разполагането на зарядни станции в рамките на ЕС по координиран начин, за да се отговори на нарастващите нужди от енергия при електромобилите, като същевременно се гарантира оптимално използване на електрическата мрежа.
„Внедряването на зарядна инфраструктура трябва да се случва едновременно с растежа на пазара на електромобилите. Поради това е наложително да се преодолеят съществуващите трудности – бавното свързване на подобни обекти към мрежата (36 месеца), ограниченията при финансирането, достъпа до недвижими имоти и пречките при оперативната съвместимост“, изтъква Леви.
Сегашната мрежа може да се справи с прехода към електрическа мобилност, но са необходими предварително планиране и координация, за да се гарантира, че същата тази мрежа ще остане стабилна при очакваните бъдещи пикове в търсенето на енергия и увеличените натоварвания. Неконтролируемото зареждане на електромобилите може да доведе до отклонения в напрежението и да повлияе върху качеството на захранването, изтъква Леви.
„Инвестициите в електрическа мобилност ще развият тази индустрия и ще осигурят милиони електромобили по европейските пътища. Тук са необходими планиране, пари и технологии“, категоричен е президентът на Eurelectric.
По думите му интелигентното зареждане ще позволи да се избегнат пикове при търсене на енергия от електромобилите, като се анализира предварително времето, в което потребителите предпочитат да зареждат своите превозни средства.
Системите за съхранение на енергия ще предоставят допълнителен тласък при налагането на електромобилите и ще редуцират разходите за осигуряване на енергия на локално ниво, смята Леви.
За казуса „яйцето или кокошката“ говори Мартин Даум, председател на германския концерн Daimler Truck. Той повтори твърдението на Леви, че разширяването на зарядната инфраструктура в Европа трябва да се ускори, за да не се стигне до момент, в който достъпността до зарядни станции ще доведе до забавяне на декарбонизацията в транспорта.
Даум посочи, че и при конвенционалните камиони, и при електрическите такива нуждата на компанията, която оперира с тях, остават същите. Някои използват тази камиони, за да транспортират товари от една страна в друга, докато други работят само на вътрешен пазар. При всички положения, когато тези камиони станат електрически, ще има нужда от добре развита зарядна инфраструктура, категоричен е председателят на Daimler Truck.
Според него компанията се стреми да осигури дял на електрическите камиони между 30% и 50% от общите си продажби до 2030 г., тъй като ще дойде момент, когато този тип тежкотоварни превозни средства ще предлагат по-евтина експлоатация от тези с двигатели с вътрешно горене.