Европейският съюз (ЕС) планира да промени тестовете за измерване на емисиите на въглероден диоксид от плъгин хибридни автомобили след серия от критики, според които настоящите тестове дават резултати, които са до четири пъти по-ниски от реалните емисии на превозните средства, съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с темата.
Новата методология може да означава, че някои производители на автомобили, които през 2021 г. успяха да продадат почти толкова плъгин хибриди в Европа, колкото и изцяло електрически автомобили (BEV), ще трябва да продават повече беземисионни превозни средства, за да постигнат целите на ЕС за емисиите и да избегнат солени глоби.
Новите методи при тестовете вероятно ще влязат в сила от 2025 г.
Данните от уредите за разход на гориво, които според законодателството на ЕС трябва да бъдат вградени в новите автомобили от 2021 г., ще бъдат включени в теста, посочват източниците. Това ще даде по-реалистична картина за това до каква степен хибридните автомобили разчитат на своя двигател с вътрешно горене вместо на вградената батерия.
„Коефициентът на полезност ще бъде променен“, изтъква пред Ройтерс Петр Долейси, директор по устойчив транспорт към Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), позовавайки се на средната оценка за максималния пробег на хибрид в режим на електричество. „Започваме да събираме данните от превозните средства...това е непрекъснат процес“, добавя той.
Служител на Европейската комисия (ЕК) посочи, че се обсъжда изменение на нейните правила за емисиите от автомобили със стандарт Евро 6, при които се преразглежда подхода за тестване – известен като Глобална хармонизирана процедура за тестване на леки автомобили (WLTP) - за определяне на коефициентите на полезност въз основа на реални данни от измервателните уреди за разхода на гориво.
След това изменението ще бъде обсъдено от Работната група по въпросите за моторните превозни средства, състояща се от заинтересовани страни от индустрията, правителствата и потребителските асоциации, на 9 февруари, добавя служителят. По думите му окончателното решение се очаква да бъде взето тази година.
Промяната на тестването за по-точно отразяване на емисиите подкрепя нарастващия консенсус между екологичните групи и регулаторите, че плъгин хибридите не са толкова зелени, колкото се е смятало преди, и не трябва да се слагат в една група с батерийните електромобили при разработването на политика за насърчаване на електрификацията.
Реалност срещу теория
Автомобилните концерни, които все още възстановяват имиджа си след скандала „Дизелгейт“ от 2015 г., често публикуват резултатите от своите тестове за емисии в началото на годината.
Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW и Renault заявиха, че са постигнали целите си за 2021 г., подкрепени от рекордните продажби на електрически превозни средства.
Съгласно теста WLTP, въведен миналата година, производителите на автомобили плащат на инспектори, за да анализират отделените емисии, като провеждат стандартизиран тест за всичките типове превозни средства - от тези с двигател с вътрешно горене до хибриди и изцяло електрически автомобили. Това се извършва в техните лаборатории, за да се получи осреднена стойност на емисиите на въглероден диоксид на километър.
Целите на ЕС за 2021 г. бяха около 95 грама въглероден диоксид на километър (гр/км).
Процесът на тестване WLTP е проектиран въз основа на действителни данни за това как и къде хората са склонни да шофират, от разстоянието и скоростта до вида на пътя – което представлява значително подобрение в сравнение с предишния тест, който се основаваше изключително на теоретични модели.
Но проучвания на мозъчни тръстове като Международния съвет за чист транспорт (ICCT) показват, че дори тестът WLTP остава далеч от реалността, особено за хибридните автомобили, които разчитат на двигателя с вътрешно горене около два пъти повече, отколкото показват резултатите от теста.
Проучванията на ICCT залагат на действителни данни за емисиите от над 100 000 плъгин хибрида от източници като бази данни за служебни автомобили или уебсайтове за проследяване на разходите на гориво.
Причините за резултата включват факта, че плъгин хибридите се зареждат по-рядко и имат значително по-малък пробег с електричество, отколкото предполага тестът. Отклонението е дори по-голямо за служебните автомобили, вероятно защото шофьорите имат по-малък стимул да зареждат превозното средство.
Въпреки че ЕС гласува да задължи производителите на автомобили да вграждат измервателни уреди за разход на гориво в автомобилите си от 2021 г., все още не е ясно дали тези данни ще бъдат включени в тестовете за емисиите.