Американският автомобилен концерн General Motors Co. обяви, че ще увеличи инвестицията в прехода към електрическа мобилност до 2025 г., надхвърляйки първоначално планираната сума от 35 млрд. долара. Компанията, която завърши на второ място по продажби в САЩ за 2021 г. след японския производител Toyota Motor Corp., подчертава, че инвестициите в технологично развитие ще бъдат с приоритет пред увеличението на печалбата през следващата година, съобщава Ройтерс.
GM очаква оперативната печалба за настоящата година да достигне от 13 до 15 млрд. долара, повтаряйки рекордното постижение от 2021 г. в размер на 14,3 млрд. долара. Концернът прогнозира и увеличение на производството на фона на предстоящото облекчаване на кризата с чиповете през летните месеци.
„Това, което правим, е да преразпределим част от растящите печалби от допълнителния обем в ускоряване на прехода, вместо да се фокусираме върху краткосрочната печалба“, изтъква главеният финансов директор на концерна Пол Джейкъбсън.
GM очаква годишните капиталови разходи да достигнат 9-10 млрд. долара през 2022 г., като това ниво ще се задържи и през следващите няколко години, добавя Джейкъбсън.
Главният изпълнителен директор на американския автопроизводител Мари Бара заяви, че GM ускорява инвестирането в нови технологии и елкетромобилност, като същевременно съкращава периода за усвояване на други инвестиции, предвидени първоначално за по-късно през това десетилетие.
Според Бара концернът ще обяви до края на юни локацията на четвърти планиран завод за производство на батерии за електромобили и ще инвестира в изграждането на трета фабрика за сглобяване на електрически пикапи. GM може да се похвали със 110 хил. поръчки за електрическата версия на своя Silverado.
Бара не предостави конкретна цифра относно допълнителните инвестиции в електрическа мобилност до 2025 г. По време на представянето на своя тримесечен отчет GM обяви, че ще вложи 1,5 млрд. долара повече през 2022 г., за да ускори разработките на софтуер и да разшири своето електрическо портфолио.
Според Бара и други представители на ръководството на GM концернът разполага с по-силен дългосрочен план от конкурента Ford и е готов да ускори своя преход на фона на нарастващото търсене на електрически автомобили.
По думите на главния изпълнителен директор на GM предлагането на по-достъпни електромобили е от ключово значение за плановете на компанията. Производителят ще пусне в продажба електрическия Chevrolet Equinox на цена от 30 хил. долара през следващата година и работи върху друго, по-евтино електрическо превозно средство.
GM имаше сериозни проблеми през миналата година в Северна Америка по отношение на изграждането на електромобили, след като се сблъска с мащабна сервизна акция, засягаща изграждането на Chevrolet Bolt.
Бара посочи още, че през тази и следващата година GM планира да изгради 400 хил. електромобили в Северна Америка и ще представи общо 20 електрически модела в региона и 30 в глобален план до 2025 г.
„Смятаме, че няколко от тези модели ще бъдат произведени в обеми от по над 100 хил. броя (годишно) или дори повече“, заяви Бара, отговаряйки на въпрос на анализатора на Morgan Stanley Адам Джонас относно производствените обеми на електрическите модели.
GM очаква 2,5 млрд. долара допълнителни разходи през тази година, свързани с логистиката и доставките на материали, както и спад на печалбата с 1 млрд. долара на своето финансово звено.
Допълнителното планирано производство за тази година ще включва и модели с по-нисък марж, споделя Джейкъбсън.
Концернът планира и увеличаване на разходите за труд, като целта е да наеме още 500 служители в своето звено за автономни таксита Cruise.
За 2021 г. GM отчете оперативна печалба от 14,3 млрд. долара и нетна печалба от 10 млрд. долара. Концернът очаква нетната печалба за 2022 г. от 9,4 до 10,8 млрд. долара, ако „няма значителни нови предизвикателства за икономиката или за веригите на доставка“.
Нетната печалба за четвъртото тримесечие достига 1,67 млрд. долара, а оперативната печалба - 2,8 млрд. долара. Маржът на печалбата за тримесечието се свива до 5,2%, в сравнение с 7,9% за цялата година.