Делът на българите, които заявяват, че предпочитат да закупят нов хибриден или електрически автомобил е с 52 пункта по-висок от този на купувачите в страната, които залагат на дизелово или бензиново превозно средство. Общо 76% от анкетираните българи заявяват, че при следващата покупка на кола биха избрали хибриден или електрически автомобил, докато 24% предпочитат такъв с двигател с вътрешно горене, става ясно от второто издание на Климатичното изследване за 2021-2022 г., публикувано от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).
От въпросните 76% 40 на сто предпочитат да се сдобият с хибридно превозно средство, докато 36% от респондентите биха закупили изцяло електрическа кола.
Хибридният автомобил би бил предпочитаният избор за българите на възраст над 65 г. (53% от тази възрастова група посочват, че биха закупили такъв автомобил) и хората на възраст 30-64 г. (40%), докато той е най-малко предпочитан за хората на възраст от 15 до 29 г. (само 28% от тях посочват, че биха закупили хибриден автомобил).
Преобладаващата част от българите на възраст под 30 г. предпочитат бензинов или дизелов автомобил (37%), докато този вариант е най-малко предпочитаната възможност за хората на възраст 30-64 г. (23%) и тези над 65-годишна възраст (14%), изтъкват от ЕИБ.
Купувачите на възраст 30-64 г. са най-склонни да закупят електрически автомобил (38% от тях биха избрали този вид превозно средство в сравнение с 34% от българите на възраст под 30 г. и 33% от хората над 65-годишна възраст).
Същевременно, 18% от българите като цяло казват, че нямат автомобил в момента и не възнамеряват да закупят такъв (което е с пет пункта над средната стойност за ЕС).
Въпреки големия дял (76%) на българките, които залагат на по-екологичните коли, ние изоставаме от румънците в тази категория (81%). Въпреки това, делът на българите с предпочитания към хибридни и електрически коли е с пет пункта над средната стойност за Източна Европа (71%). Също така, българските купувачи на автомобили изглеждат по-склонни да закупят хибриден или електрически автомобил, отколкото френските (61%) или германските (52%).
По-конкретно, българските купувачи на автомобили (40%) са толкова склонни да изберат хибриден автомобил, колкото френските (38%) и източноевропейските купувачи като цяло (42%). Въпреки това обаче за българите тази цифра е с пет пункта по-ниска от дела на румънските купувачи на автомобили (45%) и с 12 пункта по-висока от тази за германците (28%).
Българските купувачи на автомобили са толкова склонни да изберат електрически автомобил (36%), колкото и румънските (36%). Същевременно като средна стойност източноевропейците (30%), французите (23%) и германците (23%) изглежда не считат електрическите автомобили за толкова привлекателна възможност, подчертава ЕИБ.
Като цяло, европейците са склонни да предпочетат хибридни автомобили (39%), докато бензиновите или дизеловите автомобили се класират на второ място (33%), а електрическите коли заемат трето място (28%).
В международен план 44% от китайците са най-склонни да закупят електрически автомобил, докато 38% от американците биха избрали на първо място хибриден автомобил, следвани от тези с предпочитание към бензинов или дизелов автомобил (33%). На трето място в САЩ остава делът на купувачите, залагащи на електрическа кола (29%).
Опазване на климата при ваканционни въздушни пътувания
Общо 63% от българите заявяват, че при избора на дестинация за почивка вземат предвид изменението на климата. Такъв е делът и на хората под 30 години, които изразяват подобна загриженост. Въпреки това над една трета от младите хора (38% спрямо 23% от хората на възраст 30-64 г. и 19% от хората на възраст +65 г.) казват, че ще ползват самолет за тяхната лятна почивка през 2022 г. Една четвърт от тях (25% спрямо 11% от хората на възраст 30-64 г. и 3% от хората на възраст +65 г.) посочват, че ще ползват самолет за пътуване до далечна дестинация.
Как свързаните с климата съображения влияят на решенията на хората
У нас 43% от хората вземат предвид изменението на климата, когато си търсят работа. Това е еднакво важно за всички възрастови групи: 47% от хората на възраст 15-64 г. се съобразяват с изменението на климата, когато търсят работа, изтъкват от ЕИБ.
В същото време 39% от българите отчитат изменението на климата, когато си избират банка или инвестират своите спестявания.
„Въпреки някои отчетливи различия между поколенията, хората в България все повече приспособяват своите навици по отношение на мобилността и потреблението към по-устойчиви решения за справяне с изменението на климата“, коментира вицепрезидентът на ЕИБ Лиляна Павлова.