Акциите на Tesla Inc. поевтиняват в началото на редовната сесия на „Уолстрийт“, след като компанията отложи пазарния дебют на нови модели за следващата година.
Най-големият производител на електромобили по пазарен дял и най-ценната автомобилна компания в света ще се съсредоточи върху увеличаването на производството на наличните модели през 2022 г., за да постигне това, което главният изпълнителен директор Илон Мъск нарече година на пробив както за Tesla, така и за електрическите автомобили като цяло, съобщава Bloomberg.
Около 97% от продажбите на концерна се дължат на два модела - Model 3 и Y, което помага на Tesla да се справи с предизвикателствата, свързани с недостига на полупроводници.
„И миналата, и тази година, ако трябваше да представим нови превозни средства, общото ни производство щеше да намалее“, посочва Мъск в сряда вечерта, след като Tesla отчете рекордни приходи и печалба за последното тримесечие на 2012 г. Пускането в продажба на пикапа Cybertruck, влекача Semi или спортния Roadster през 2022 г. „няма никаква логика, защото все още ще бъдем ограничени по отношение на частите“, добавя той.
Въпреки че необходимостта да се набавят чипове само за шепа модели е предимство за Tesla, отлагането на пускането на нови продукти крие известен риск. Конкурентът Rivian Automotive Inc. увеличава производството на своя електрически пикап R1T, а лидерът в този сегмент Ford Motor Co. излиза на пазара с плъгин версия на флагмана F-150 през следващите месеци.
Акциите на Tesla поевтиняха с 8,3% до 860 долара за дял към 17:32 ч. българско време. Въпреки това тяхната цена нарасна с 50% през 2021 г. и със 743 на сто през 2020 г.
„Акциите на Tesla са склонни да се представят най-добре, когато се задава нещо ново на хоризонта“, коментира в бележка до клиенти Джефри Озбърн, анализатор в Cowen & Co.
Друга тема във фокуса на конференцията за тримесечния отчет бяха автономните технологии. Въпреки че от години Tesla таксува водачите на своите електромобили за Autopilot, система за подпомагане на водача, която според компанията ще предоставя пълно автономни управление, разработките продължават.
В същото време Мъск заяви, че роботът, който представи за първи път преди пет месеца, може да се окаже най-важният продукт, върху който работи автомобилният производител, и има потенциала да засенчи бизнеса с превозни средства.
Това ще бъде трудна задача, поне от гледна точка на рентабилността. Приходите от бизнеса с автомобили нараснаха до почти 16 млрд. долара през четвъртото тримесечие и представляват 90% от приходите от общите продажби на концерна. Печалбата, с изключение на някои позиции, скочи до 2,54долара на акция, надминавайки очакванията на анализаторите за печалба от 2,36 долара на акция.
Tesla успя да достави повече от 936 000 превозни средства в глобален план през 2021 г., което е с 87% повече в сравнение с данните от предходната година.
Въпреки че Мъск очаква с лекота да надхвърли този растеж отново през 2022 г., компанията предупреди, че нейните фабрики вероятно ще продължат да работят под пълния им капацитет през тази година поради проблемите с доставките.
„Коментарът за рисковите фактори придобива различна тежест в настоящата среда“, изтъква Джийн Мюнстър, съосновател на инвестиционната фирма Loup Ventures. „Винаги, когато има бъдещето е неясно, това може малко да изплаши инвеститорите“, добавя той.
Tesla ще извърши допълнителна инженерингова и инструментална работа през тази година, за да подготви Cybertruck, Semi и Roadster за търговско производство, „надявам се следващата година“, сподели Мъск в сряда. Компанията в момента не работи върху обявеното преди две години електрически превозно средство на цена от 25 000 долара.
Според милиардерът автономните технологии ще се превърнат в основен източник на приходи за компанията в даден момент.