Продажбите на нови коли в България нарастват с 9,7% през 2021 г. до 24 537 броя спрямо 22 368 броя година преди това. За цялата година страната ни се нарежда на пето място по ръст в Европейския съюз (ЕС) след Хърватия (+24,7%), Гърция (+24,6%), Естония (+19,1%) и Ирландия (18,5%), става ясно от данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
За декември регистрациите на нови автомобили на българския пазар се увеличават с 4,3% до 1780 броя спрямо 1707 броя година по-рано, като България е една от четирите страни в блока, които отчитат ръстове в продажбите, нареждайки се на трето място сред тях.
През декември България отчита втори пореден месец на растеж след четири последователни месеца на понижения.
Общо за ЕС продажбите през 2021 г. се понижават с 2,4% до 9 700 192 превозни средства спрямо 9 939 418 автомобила през 2020 г. За декември регистрациите в блока се свиват с 22,8% на сто до 795 295 броя спрямо 1 030 551 броя за същия месец на 2020 г. Това е шести пореден месеца на спад за ЕС.
По отношение на основните европейски пазари Германия отчита спад от 10,1% за 2021 г., докато Италия, Испания и Франция регистрират ръстове от съответно 5,5%, 1% и 0,5 на сто.
За декември най-голям ръст записва отново Хърватия - 19,3%.
Автомобилните производители
Въпреки че германският концерн Volkswagen Group отчита 4,8-процентен спад на продажбите за 2021 г. до 2 437 110 превозни средства спрямо 2 561 159 авотмобила през 2020 г., компанията успява да запази своето водещо място на европейския пазар с дял от 25,1%. За декември продажбите на групата се понижават с 31,6% до 185 942 броя спрямо 271 718 броя за 2020 г., като пазарният ѝ дял се свива от 26,4% до 23,4 на сто.
Марката, която се представя най-добре в рамките на VW, е Porsche. Брандът за премиум автомобили отчита 8-процентен ръст за 2021 г. и 41,3% увеличение на продажбите за декември. Въпреки спадовете марката VW остава лидер в Европа с пазарен дял за 2021 г. от 11,2%.
Сформираната в началото на миналата година от сливането на Fiat Chrysler Automobiles и PSA Group Stellantis остава на второ място по пазарен дял в Европа. Продажбите ѝ за 2021 г. се понижават с 2,1% до 2 124 269 броя спрямо 2 169 659 броя за 2020 г. Пазарният ѝ дял достига 21,9%. За декември продажбите на групата се свиват с 25 на сто до 160 209 броя спрямо 213 510 броя за предходната година.
Сред нейните марки Peugeot успява да измести Renault като втория по популярност автомобилен бранд в ЕС след VW.
Френският концерн Renault Group е трети по пазарен дял в ЕС с продажби за 2021 г. от 1 028 925 броя, което представлява спад от 10,2% спрямо 2020 г., когато бяха отчетени 1 145 881 продажби. Делът на компанията от общоевропейския пазар достига 10,6%.
Renault е следван от Hyundai Group, чийто пазарен дял нараства до 8,5% спрямо 7 на сто преди година. Продажбите на южнокорейския концерн за 2021 г. се увеличават с 18,4% до 828 337 превозни средства спрямо 699 858 автомобила година преди това.
Следват BWM (дял от 6,8%), Toyota (6,3%), Daimler (5,6%), Ford (4,1%) и Volvo (2,3%).