За първи път от 1931 г. насам General Motors Co. не е най-продаваният автомобилен производител в САЩ. Базираната в Детройт компания загуби короната си в битка с японския конкурент Toyota Motor Corp., който отчете 10-процентент ръст на продажбите за миналата година въпреки спада в размер на 28% през четвъртото тримесечие. С 2,3 милиона продадени коли в САЩ през 2021 г., Toyota изпревари GM, който може да се похвали с 2,2 млн. продажби, пише Bloomberg.
Японският автомобилен производител заяви, че победата му над GM вероятно няма да е устойчива. „Това не е нашата цел“, заяви Джак Холис, вицепрезидент, отговарящ за продажбите на Toyota в САЩ, пред журналисти.
Промяната във върха на класацията за САЩ отразява една турбулентна година на фона на глобалните проблеми с доставките, които принудиха много концерни да преустановят или свият производството си. От задръствания на танкери по пристанищата до недостига на полупроводници – автомобилните компании трябваше да търсят начини да се справят с тези предизвикателства без това сериозно да навреди на тяхната рентабилност.
Въпреки че продажбите в цялата индустрия вероятно са се повишили умерено спрямо 2020 г., ограниченията в доставките разбиха всяка надежда за бързо възстановяване от първата пандемична година.
Прогнозите сочат, че през декември концерните са продали в глобален план около 12,5 млн. превозни средства, което представлява спад от 23% спрямо същия месец на 2020 г.
Все още не са ясни данните за продажбите на Ford Motor Co., които се очаква да бъдат публикувани в сряда (5 януари).
За цялата година продажбите в САЩ вероятно достигат 14,9 милиона броя, което е скок с 2,5% спрямо дните за 2020 г., според Cox Automotive.
Все пак не за всички представители на индустрията 2021 г. се оказа особено тежка. В неделя Tesla отчете рекордни доставки за последното тримесечие, надминавайки пазарните очаквания. Водената от милиардера Илон Мъск Tesla е доставила 308 600 превозни средства през четвъртото тримесечие, което е значително над очакваните от анализаторите 263 026 броя. Доставките за периода октомври-декември са нараснали с около 70% спрямо година по-рано и са с около 30% по-високи спрямо рекордните през предходното тримесечие.
GM губи позиции
Продажбите на GM за цялата година се свиват с 13%, след като през последното тримесечие компанията отчете 43-процентен спад. Продажбите на Chevy Silverado се понижават с повече от 30%, докато тези на GMC Sierra се свиват с 21% през тримесечието. Автомобилният гигант посочи ограниченията при чиповете като основна причина за спадовете, заявявайки, че тези проблеми са отговорни за 13% от спада при продажбите.
Toyota поема лидерството
Силното представяне на Toyota през 2021 г. беше подкрепено от продажбите на седани като Corolla и Camry. Въпреки че най-продаваният модел на автомобилния производител остана RAV4, продажбите на компактния SUV всъщност спадат с 5% за годината. Продажбите на Corolla и Camry в същото време растат съответно с 5% и 6,6%.
Макар че окончателните изчисления за индустрията тепърва предстоят, Toyota вероятно увеличава пазарния си дял в САЩ до 15,5%. Това е първият път, когато GM губи лидерската си позиция, след като през 1931 г. побеждава Ford.
Honda също се представя силно
Подобно на Toyota, Honda Motor Co. успя да увеличи продажбите през 2021 г. въпреки резкия спад в края на годината. Продажбите на японския концерн за декември падат с 23% до 105 068 автомобила, докато продажбите за цялата 2021 г. растат с 8,9% до 1,47 млн. броя.
Доставките на компактен кросоувър CR-V нарастват с 8,3%. Компактният Civic и седанът Accord също се представят силно, като затвърждават доминацията на азиатските марки в сегмента. Сред най-големите победители сред гамата на Honda изпъква пикапът Ridgeline и средния SUV Passport.