Вашият автомобил може да е по-ценен от активите, с които разполагате във вашето портфолио. Цените на употребяваните автомобили се покачват по-бързо от стойността на биткойна и други активи, смята пазарния анализатор Джим Бианко в интервю за CNBC.
„Ако искате да знаете коя е най-добрата инвестиция, която вероятно сте извършили през 2021 г., това е колата, паркирана на алеята ви или в гараж“, изтъква президентът на Bianco Research. "Тя поскъпва по-бързо от акциите на фондовата борса и дори от някои криптовалути“, подчертава Бианко.
Той изгражда своя анализ въз основа на индекса за цените на употребявани автомобили на аукционната къща „Манхайм“, който проследява ценовите тенденции на пазара.
„През последните четири месеца те са се повишили с повече от 20%. Това не само е повече от ръста на S&P 500, но през последните четири месеца това е повече от ръста в цената на самия биткойн“, изтъква Бианко. „От 15 декември, откогато е последният набор от данни, с които разполагаме, ценовият ръст при автомобилите просто се ускорява все повече и повече. Поне засега не се вижда пик", добавя той.
Биткойнът е поскъпнал с около 5% през последните четири месеца. От началото на годината стойността на S&P 500 е нараснала с 26%.
Бианко изтъква два основни фактора, които тласкат цените на употребяваните коли нагоре. Единият е глобалният недостиг на полупроводници, който принуждава автомобилните концерни да преустановят производството. Това насочва купувачите към пазара на коли втора употреба, което води до силен ценови ръст.
Според Kelley Blue Book, сайт за нови и употребявани коли, цените на автомобилите са достигнали рекордно високи нива. През ноември средната цена за нов автомобил в САЩ е 46 320 долара, а за употребяван - 27 569 долара, което е с 27% повече в сравнение със същото време на миналата година.
Вторият фактор са спекулациите на пазара с цел печалба.
„Това, което виждаме при употребяваните автомобили, е как хората бързат да ги купят кола и след това да спекулират с нея“, отбелязва Бианко.
Според него налице са всички признаци на балон.
„Предполага се, че употребяваните автомобили са амортизиращ актив. Цените им не трябва да се покачват. И все пак тази година цената им е нараснала с 49%, наречете го 50%“, посочва Бианко.
Той предполага, че ценовият шок отразява по-голям проблем.
„Точно това е, на което Федералният резерв не иска да бъде свидетел, защото това е онази самоусилваща се идея за инфлацията“, отбеляза анализаторът.
Миналия декември Бианко предупреждава, че 2021 г. може да отбележи историческо ускоряване на инфлацията. Той вярва, че инфлацията ще се забави през 2022 г., но спадът в темпа ѝ ще бъде много по-бавен, отколкото повечето хора очакват. Що се отнася до пика при цените на автомобилите, Бианко предполага, че всеки може само да гадае по темата.
„Това може да продължи още една година. Може да продължи още две седмици“, споделя той.