Електрическите модели върнаха в играта средните SUV автомобили на пазара в Европа, след като концерни като Ford, Volkswagen и Hyundai пуснаха в продажба своите нови попълнения, проектирани да привлекат повече внимание в сравнение с техните компактни аналози, предпочитани от европейските потребители.
Продажбите в сегмента на средните SUV автомобили нараснаха с 41% до 303 233 броя за от януари до края на октомври, тъй като електрическият силов агрегат се превърна в най-популярното задвижване в сегмента, според данни от JATO Dynamics.
Skoda Kodiaq, представител на конвенционалното задвижване, запазва лидерската си позиция тук, отчитайки 49 596 продажби.
Моделът на чешката марка, който е номер едно както през 2020 г., така и за 2019 г., изпреварва Peugeot 5008, водач в този сегмент през 2018 г. Автомобилът на френския бранд записва 46 320 продажби.
В челната тройка намира място и дебютантът VW ID.4, при който продажбите достигат 41 754 броя. Четвърти е Skoda Enyaq iV с 32 531 продажби.
Тези два модела на германската група Volkswagen, които споделят платформата MEB, предназначена за изцяло електрически автомобили, са следвани от Ford Mustang Mach-E и Hyundai Ioniq 5.
В същото време Hyundai Santa Fe и Nissan X-Trail изпадат от топ 10 съответно на 11-о и 12-о място.
Причината, поради която автомобилните производители са се насочили към сегмента на средните SUV модели по пътя им към електрификацията, а не към по-популярния сегмент на компактните SUV-ове, е, че те искат да привлекат потребителите по целия свят, смята анализаторът на JATO Dynamics Фелипе Муньос.
„Това е един от най-глобалните сегменти, силно популярни и на трите големи пазара: САЩ, Китай, Европа“, посочва той. „Така че това е от ключово значение за автомобилните производители, които искат да спестят разходи за разработка и локализация“, добавя Муньос.
Електрическите дебютанти са достатъчно големи по размер, за да бъдат категоризирани като средни SUV-ове, без обаче да са твърде големи, за да се харесат на онези клиенти с афинитет към компактните модели.
Добър пример за това е VW ID.4, който се продава по целия свят, докато другият представител на семейството ID, хечбекът ID.3, изграден върху същата платформа, се предлага само в Европа.
С дължина от 4584 мм, ID.4 се намира между най-голямата версия на компактния SUV VW Tiguan (4486 мм) и средния Tiguan Allspace (4701 мм).
Добавената дължина в сравнение с компактните еквиваленти позволява на автомобилните производители да увеличат цените и да възстановят част от допълнителните разходи при батериите. Това, съчетано с популярността на формата на SUV-а, ще стимулира повече компании да се насочат към сегмента, смята старши анализаторът на LMC Automotive Сами Чан.
„Прогнозираме силен растеж в този сегмент, като се има предвид желанието на масовите марки да продават по-големи, по-печеливши превозни средства от своята моделна гама“, коментира той.
Очаква се сегментът на средните SUV-ове да нарасне с повече от 40% до 361 000 броя през тази година поради пускането на напълно електрически модели като Ford Mustang Mach-E.
LMC очаква продажбите да достигнат 885 000 броя към 2027 г.
Ръстът ще бъде задвижван от онези автомобилни производители, които решават да спрат от продажба средните седани и комбита в полза на средните SUV-ове.
Пазарните попълнение ще включват версии на съществуващи модели, какъвто е случаят с VW ID.5, както и изцяло нови предложения като Toyota bZ4x, чиято дължина е 4690 мм.
Nissan Ariya е друг електрически модел, който ще се появи през следващата година в Европа, който допълнително ще увеличи избора в сегмента.
Темпът на пазарно реализиране на електрически версии е толкова бърз, че само за една година този сегмент е нараснал от нулата до 35%, превръщайки силовият агрегат в предпочитано задвижване сред клиентите в Европа, изчислява JATO Dynamics.
Дизелът, който води в сегмента през 2020 г., спада до 32%, докато делът на бензиновите автомобили достига 22 на сто.