Автомобилният сектор на Европа е станал твърде зависим от Азия и други региони за жизненоважни компоненти като полупроводници и батерийни клетки, заяви пред германския вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung председателят на надзорния съвет на Robert Bosch Франц Ференбах.
Автомобилните чипове и клетките за батерии се превърнаха в двата най-важни компонента в ерата на електрическите и автономни превозни средства, принуждавайки европейските автомобилни производители да разчитат на азиатските доставчици, докато местната индустрия бавно изгражда капацитет.
„Да, станахме твърде зависими от други региони, така че е необходима промяна в курса“, заяви Ференбах. „Това обаче не е по вина на политиците, а е свързано с оптимизирането на разходите във веригите на доставка“, изтъкна той.
Според него автомобилната индустрия започва да търси начини да наложи контрол над елементи от веригите на доставки, като добива на суровини и изграждането на батерийни клетки.
Ференбах ще се оттегли като председател на Bosch в края на годината след близо 47 години стаж в компанията.
Германските автомобилни производители вече представиха своите планове за налагане на контрол над доставките, включително лидерът на пазара Volkswagen, който планира да изгради шест големи фабрики за клетки с партньори в Европа до 2030 г.
Глобалният недостиг на автомобилни чипове подчертава проблема със силната зависимост на Европа от Азия, карайки Европейския съюз (ЕС) да стартира програми за субсидиране, за да привлече редица производители на чипове от други региони на света.
През тази година Bosch откри завод за чипове в Германия на стойност 1 млрд. евро, най-голямата му инвестиция до момента, тъй като се стреми да осигури компоненти за вълната от електрически и автономни коли.
Компанията е заделила повече от 400 млн. евро за инвестиции в производството на чипове в Германия и Малайзия през следващата година, като по-голямата част от бюджета ѝ ще бъде насочен към разширяване капацитета на откритата през юни фабрика в Дрезден, където се произвеждат 300-милиметрови пластини.
В същото време Bosch разчита на подизпълнители, които да покрият част от производството на чиповете и сензорите, които тя доставя на автомобилните концерни, споделя Денер. Като доставчик компанията изпитва затруднения относно проблемите по веригите на доставка през последните месеци.
Bosch е класиран на първо място в класацията на Automotive News Europe на 100-те най-големи автомобилни доставчици в света по пазарен дял, като приходите от продажби на компанията за 2019 г. възлизат на 46,56 млрд. долара.