В края на миналата година шофьорът на Lyft Ламонт Лайнър си е мислел, че взима обикновена поръчка в Чикаго. Вместо това пътниците му извадили пистолет и откраднали колата и телефона му. Оттогава той не се е връщал да шофира за приложението, въпреки че компаниите за споделено пътуване се опитват да изкушат шофьорите с повече пари.
„Парите са толкова добри в момента", казва 63-годишният мъж пред The Wall Street Journal. „Но просто не си струва някой да ти опре пистолет в главата“.
Компаниите за споделено пътуване Uber Technologies Inc. и Lyft Inc., които и без това се затрудняват с недостига на шофьори, причинен от опасенията за Covid-19, се сблъскват с нарастване на броя на престъпленията с насилие и въвеждат нови мерки и политики за безопасност, за да се опитат да защитят по-добре шофьорите, които все още са в техните системи. Шофьорите не се завръщат толкова бързо, колкото потребителите, въпреки големите бонуси от компаниите и изтичането на временните обезщетения за безработица, които бяха отпуснати на служителите от „гиг“ икономиката (която разчита на дигитални платформи, свързващи независими подизпълнители с клиенти за предоставянето на краткосрочни услуги или споделяне на активи).
Според данни на Федералното бюро за разследвания (ФБР) общите престъпления с убийства в САЩ са се увеличили с над 20% през 2020 г. в сравнение с 2019 г. Правоприлагащите органи твърдят, че престъпността е продължила да се покачва и през тази година.
Макар че компаниите отказват да споделят данни за нападенията над техните шофьори, наличните данни в някои градове показват, че шофьорите попадат във вълна от кражби на коли, убийства и други престъпления с насилие. В Минеаполис до 11 ноември са регистрирани 494 кражби на автомобили, което е с 279% повече от тези, регистрирани през цялата 2019 г., казва говорител на полицията в града. На шофьорите на споделени пътувания се падат 11% от тези случаи. В Чикаго говорител на полицията заяви, че кражбите на автомобили до 10 ноември са се увеличили с 36% в сравнение със същия период на миналата година. В Оукланд, Калифорния, официалните данни сочат, че кражбите на автомобили до 7 ноември са се увеличили с 85% в сравнение със същия период на миналата година и със 144% спрямо съпоставимия период на 2019 г.
Тази година шофьори на коли за споделено пътуване и шофьори, доставящи храна, бяха застреляни във Вашингтон, Сейнт Луис, Мичълвил, щата Мисури, и други градове.
Компаниите предприемат мерки за справяне с нарастването на престъпността, но някои шофьори смятат, че те трябва да направят повече.
„Това е абсолютна криза", която пречи на шофьорите да се върнат на работа, казва Лени Санчес, директор на Гилдията на независимите шофьори в Илинойс, група, обединяваща независими шофьори.
Приложенията за споделено пътуване отдавна разполагат с мерки за безопасност - например Uber има бутон за спешни случаи, който свързва водачите с 911 и споделя техните GPS координати с диспечерите. Подобна функция има и Lyft. И двете компании добавят нови функциолности.
По-рано през тази година Uber и Lyft задължиха пътниците, които използват непроследими методи на плащане, като например карти за подаръци, да качват щатски документи за самоличност. През това лято Uber подкрепи програма за предлагане на парични награди на хора, които имат информация за крадци на коли в Чикаго и околностите. През последните 18 месеца Lyft удвои броя на служителите в екипа си, който отговаря на исканията за данни от страна на правоприлагащите органи.
„Ангажирани сме да направим всичко възможно, за да помогнем на шофьорите да бъдат в безопасност", заяви говорителката на Lyft Ашли Адамс. „Престъпленията, свързани с насилие, включително кражбите на автомобили, се увеличават в Съединените щати“, признава тя.