Учени от университета „Корнел“, частично финансирани от Националната научна фондация на САЩ (NSF), наскоро публикуваха проучване, което предлага начини за устойчиво пренасочване на използвани литиево-йонни батерии от електрически превозни средства за намаляване на техния въглероден отпечатък, става ясно от публикация на сайта на NSF.
Експертите изследват как химията, повторната употреба и рециклирането на батериите влияят върху енергийната мощност и въздействието върху околната среда на литиево-йонните батерии за електромобили.
Анализът, публикуван в Science Advances, установява, че въглеродният отпечатък на такава литиево-йонна батерия може да бъде намален с до 17%, ако се използва повторно, преди да бъде рециклирана.
Батериите с намален капацитет за съхранение на енергия могат да бъдат използвани за съхранение на вятърна и слънчева енергия. Изследването е ключово за производството на литиево-йонни батерии за електрически превозни средства, които са проектирани за устойчивост вместо производителност.
„Какво да правим с всички тези изведени от употреба батерии за електрически превозни средства представлява сериозен въпрос“, признава Фънджи Ю, един от авторите на изследването.
Експертният екип разгледа екологичните и икономически компромиси в начина на изграждане, използване и рециклиране на батериите.
„Литиево-йонните батерии са проектирани за производителност, а не за рециклиране или за втори живот“, изтъква Ю. Тези батерии обикновено издържат 12 години или по-малко, преди да загубят капацитета за захранване при работа в превозно средство. "В момента има много малко дискусии относно екологичните измерения на подобряването на дизайна на батерията за рециклиране или повторна употреба“, добавя ученият.
Търсенето на съоръжения за рециклиране, които могат да разграждат литиево-йонните батерии за електромобили и да извличат суровините от тях, в момента изпреварва предлагането. Поради големия обем на използвани батерии, които ще трябва да бъдат рециклирани през следващите години, това търсене ще продължава да расте.