Uber Technologies Inc., подкрепената от Amazon.com Deliveroo PLC и други компании, работещи в сферата на т. нар. гиг икономика*, може да бъдат принудени да предоставят повече обезщетения на своите шофьори и персонал за доставки съгласно предложение на Европейския съюз, което ще прекласифицира много от техните работни места като такива на трудов договор, пише The Wall Street Journal.
Проектозаконът, предложен в четвъртък от Европейската комисия, ще въведе презумпцията, че много от компаниите в споделената икономика всъщност наемат работници в зависимост от степента на контрол, която компаниите упражняват върху начина на работата им. Досега повечето от тези компании смятаха, че повечето от техните работници са независими изпълнители.
Промяната ще се прилага за тези дружества, ако те отговарят на определени критерии - като определяне на заплащането за задачите и оценяване на работата на работниците. Въпреки това дружествата ще могат да се опитат да отхвърлят презумпцията за заетост в националните съдилища в Европа.
Според изчисления на специалисти на ЕК около 5 милиона от общо 28 милиона души, които работят чрез различни платформи в блока, ще бъдат прекласифицирани съгласно новите правила. Голяма част от тях са работници, които извършват услуги лично, като шофьори и доставчици, казват представителите на ЕС.
„Тъй като чрез цифрови платформи за труд се създават все повече работни места, трябва да осигурим достойни условия на труд за всички, които получават доходи от такава работа“, заяви Маргрете Вестагер, изпълнителен вицепрезидент на Европейската комисия, която ръководи политиката в областта на технологиите и антитръстовото правоприлагане.
Предложението за „гиг-работата" подлежи на обществено обсъждане в продължение на години преди евентуалното му прилагане. За да се превърне в закон, то трябва да бъде одобрено от Парламента на ЕС и от държавите членки - след което всяка от 27-те държави от ЕС ще разполага с две години, за да го адаптира и приложи на национално равнище.
Но дори и преди да бъде прието, предложението от четвъртък може да окаже влияние върху глобалния дебат за това дали и как да се предоставят повече трудови права на работниците в споделената икономика, където приложенията разпределят отделни задачи на група хора, които създателите на приложенията третират като „независими“.
Компании като Uber и Deliveroo, както и естонската платформа за споделено пътуване и доставка на храна Bolt Technology OU, се противопоставят на предложението в сегашния му вид, като твърдят, че прекласифицирането на служителите може да доведе до загуба на работни места в техните сектори, докато компаниите се адаптират към новите правила.
Bolt твърди, че промяната вероятно ще я принуди да наема шофьори на пълен работен ден по „модела на максимално използване" - което означава, че ще наема по-малко шофьори за по-дълги часове. „Ефектът, който това предизвиква, е, че ще накарате хората да загубят възможностите си за работа", каза Орелиен Поцана, ръководител на отдела за обществена политика на Bolt за Западна Европа.
Deliveroo, която напусна испанския пазар по-рано тази година отчасти заради правилата там, които на практика биха преквалифицирали нейните шофьори, заяви, че „преквалифицирането на доставчиците ще има отрицателни последици за самите служители, потребителите, ресторантите и икономиката като цяло“.
От своя страна Uber заявява, че иска да създаде стандарти за предлагане на придобивки, като същевременно запази независимостта на своите шофьори - нещо, което според него те ценят. Говорител на компанията заяви, че Uber е „загрижен, че предложението на ЕК ще има обратен ефект - ще изложи на риск хиляди работни места“.
През март компанията заяви, че ще предостави на шофьорите си в Обединеното кралство статут на работници, който им дава право на някои обезщетения, след като загуби съдебно дело за техния статут пред Върховния съд на страната.
Според предложението от четвъртък компаниите ще се считат за работодатели, ако отговарят на два от петте критерия, които включват ограничаване на възможността на работника да работи за трети страни, ограничаване на начина, по който той може да откаже да изпълнява задачи, или определяне на нива на заплащане или максимални възнаграждения. Дружествата ще могат да оспорват определянето им като работодатели въз основа на спецификата на техните реални ситуации.
Законопроектът също така ще предостави на всички хора, които работят за различни платформи в ЕС, независимо дали са класифицирани като самостоятелно заети лица, или служители, нови права на информация и надзор от хора върху автоматизираното управление на тяхната заетост. Това се налага, тъй като все повече компании използват автоматизирани системи, за да подпомагат надзора на служителите.
Предложението от четвъртък представлява и поредният залп в стремежа на ЕС да разшири регулацията върху големите технологични компании, като следва други предложения за регулиране на модерирането на съдържанието в социалните медии, забрана на някои предполагаемо антиконкурентни бизнес практики на големите технологични компании и ограничаване на използването на изкуствен интелект.
Подобни правила по някои от тези теми се разработват в Обединеното кралство, а други предложения, насочени към ограничаване на големите технологични компании, се разглеждат и в САЩ, Австралия, Канада и други страни.
*Гиг икономиката разчита на дигитални платформи, които свързват независими подизпълнители с клиенти за предоставянето на краткосрочни услуги или споделяне на активи. Примери за бизнес в сектора са приложенията за споделено пътуване, доставка на храни и наем на ваканционни имоти.