Японският автомобилен концерн Toyota Motor Corp. се ангажира да електрифицира своята продуктова гама за Европа до 2035 г., с което най-големият автопроизводител в света представи най-мащабния план за постигане на въглероден неутралитет в индустрията, пише Bloomberg.
В същото време Toyota си постави и нова междинна цел – да увеличи дела на автомобилите с нулеви емисии в Западна Европа поне с 50% до края на това десетилетие спрямо предишния план за 10-процентен дял, който трябваше да бъде реализиран до 2025 г.
Въпреки че целите целят да помогнат на Toyota да бъде в крак с политиките на Европейския съюз (ЕС) по отношение на борбата с климатичните промени, разчитайки, че до 2035 г. блокът ще разполага с достатъчно развита зарядна инфраструктура за електромобили и водородни превозни средства.
Страните членки на ЕС вече дискутират налагането на краен срок за продажбите на нови дизелови и бензинови превозни средства, като Франция се застъпва за употребата на обикновените и плъгин хибридите, които също разполагат с двигател с вътрешно горене, но отделят по-малко емисии от конвенционалните коли.
Смелият ангажимент на Toyota е донякъде неочакван, тъй като ръководството на концерна от години се опитва да запази основната задвижваща сила на автомобилния му бизнес – а именно хибридите, водени от Prius.
За прехода сред потребителите към по-чисти превозни средства помогна т.нар. скандал „Дизелгейт“, свързан с употребата на нелегален софтуер, който изменя данните за изгорелите газове при дизеловите автомобили. Разследванията около основния заподозрян - Volkswagen AG, започват през 2015 г. и продължават през следващите години. Оттогава продажбите на Toyota нараснаха значително, а средните нива на емисии на въглероден диоксид от нейните продукти се понижава до най-ниските стойности сред големите автомобилни концерни. Проблемите около „Дизелгейт“ за Volkswagen в крайна сметка помогнаха на Toyota да измести германската група през 2020 г. като най-голям автомобилен производител за 2020 г.
Въпреки успехите на Toyota при хибридите за компанията става все по-трудно да се конкурира с другите основни играчи на пазара, докато потребителите в някои части в Европа все по-ясно се насочват към изцяло електрическите модели. Над 800 000 електромобила са регистрирани в региона през тази година до края на септември, което представлява ръст от над 90% спрямо предходната година.
Растящата популярност на Илон Мъск и неговата Tesla Inc. помагат на електрическата мобилност да увеличава устойчиво своя дял при глобалните продажби, като през 2020 г. американския концерн успя да измести Toyota като най-скъпата публично търгувана автомобилна компания в света.
Toyota по никакъв начин не е заела отбранителна позиция, нито следва с неохота глобалния тренд, споделя Матю Харисън, главен изпълнителен директор на Toyota Europe. „Ще се концентрираме върху това да бъдем добросъвестни, но имаме нужда от същия вид убеждение, усилия и напредък както от гледна точка на инфраструктурата, така и при капацитета на възобновяемата енергия“, добавя той.
Други автомобилни производители вече представиха своите стратегии за електрификация. Едноименната марка на Volkswagen заяви, че планира да спре продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европа между 2033 г. и 2035 г. Гамата от леки коли на Ford Motor Co. ще бъде електрифицирана до 2030 г. Mercedes-Benz също обеща да премине изцяло към електрическата мобилност до края на десетилетието, ако условията го позволяват.
„В момента се води нов вид война в пресата относно това кой ще обещае най-много“, коментира Гил Прат, технологичен директор в Toyota. "Но обещанията не премахват въглеродния диоксид от въздуха", изтъква той.
Според Прат начинът за намаляване на най-много нетни въглеродни емисии в световен мащаб е „да продължим да предлагаме хибриди и плъгин хибриди, докато батериите станат по-евтини, а производството им – по-чисто“. Също така е необходимо зарядната инфраструктура да бъде по-достъпна, за да могат повече хора да се насочат към електромобилите.
Но тези проблеми вече не стоят на пътя на Toyota към осъществяване на плана ѝ за електрификация. Компанията ще пусне на пазара изцяло нов SUV модел през следващата година, наречен bZ4X, който наподобява популярния RAV4. Това ще бъде първият от седемте електрически коли от ново семейство, което Toyota нарича bZ, или „отвъд нулата“.
Марката Lexus също е включена в плановете, като се очаква новият ѝ електрически SUV RZ да се появи на пазара през първата половина на следващата година. Луксозното звено ще се стреми да удвои годишните си продажби до 130 000 броя до 2025 г. от приблизително 70 000 броя към момента.
До момента Toyota е продала близо 20 млн. електрифицирани автомобили, като компанията е и върл привърженик на водородните автомобили и свързаните с тях горивни клетки. Тя прогнозира, че водородът ще играе ключова роля в борбата с изменението на климата, особено при по-големите превозни средства.