Финансирането е наистина фундаментална част за автомобилния бизнес. При едно добро и стабилно финансиране автомобилната индустрия се развива натурално. През последните години се правят доста сериозни стъпки в тази посока. Това заяви Недялко Недялков, Изпълнителен директор на M Car Group, по време на събитието Tech21: CarTech с модератор Константин Томов.
“Ние работим с BMW Financial Services, които са един доста добър партньор за нас и те ни помагат да развиваме нови продукти за финансиране. Тези продукти правят автомобилите по-достъпни за по-голям кръг от хора. Мисля, че при всички положения това е пътя, по който трябва да се върви”, коментира той.
Недялков е на мнение, че българският пазар за нови автомобили има сериозен потенциал, но той трябва да бъде доразвит. Той допълни, че финансовите услуги, обслужването на клиентите и методиките на продажби, развитието на дигиталната среда за общуване с клиентите трябва да бъдат развивани съвместно.
“Ние сме един пазар, в който автомобилния бизнес очевидно има голяма възможност за развитие. През последните години се забелязва тенденция за увеличаване на пазарния дял автомобилната индустрия, което е най-грубо казано увеличаване на продажбите. Проблемът е обаче комбинация от липса на финансови условия и автомобилна култура”
Недялков припомни, че все още в страната ни върви процес на формиране на култура за купуване на по-нови и по-модерни автомобили и че не отдавна в България “се чакаше 10-15 години за автомобил”. Българските граждани все още предпочитат колата да е тяхна собственост и това да е сигурно.
Автомобилният експерт е на мнение, че в бъдеще, имайки предвид, че електромобилите изискват много по-малко поддръжка, то дилърите на автомобили ще разчитат повече на услугата, която трябва да привлече клиента.
В момента все още е огромно предизвикателство да се изгражда зарядна инфраструктура за електромобили. ABB като лидер на пазара в това отношение съдейства максимално на всеки, който дръзне да навлезе в тази сфера. Това заяви Ангел Димитров, Зарядна инфраструктура за EV и UPS, ABB, по време на конференцията.
“Най-големият проблем пред всеки, който реши да изгради зарядна инфраструктура е да се намери адекватна локация. Тя трябва да бъде атрактивна и удобна за хората, за да я използват. Тази колация трябва да има и необходимата мощност", допълва той.
Бензиностанциите са привлекателни за инвеститорите в зарядна инфрастурктура, но при тях е трудно да се намери нужната мощност. Особено ако дадената бензиностанция се намира извън някое голямо населено място. Решение може да бъде да се увеличи мощността на конкретната бензиностанция, но предизвикателство представлява и работата с електроразпределителните дружества. Този проблем не е нерешим и хората се справят, казва Ангел Димитров.
“Вече се развива идеята електроразпределителната система да е децентрализирана и да има локални енергийни източници. На дадената локация би могло да се инсталира соларен парк, който би могъл да допълва липсващата мощност. Тази практика навлиза вече в България.”
Третото предизвикателство е да се убеди собственика, ако инвеститора не се пада такъв, че е адекватно да се изгради на собствеността му зарядна станция и да се сключен договор, който устройва всички страни.
“В момента в България има над 140 зарядни станции, които са с мощност по-голяма от 50 kW.”
Това сериозно постижение, което надвишава дори зелената инфраструктура в съседни държави. Въпреки това не е достатъчно. Ангел Димитров прогнозира, че идната година ще има доста сериозен ръст, както и през 2023, защото интересът към подобни инвестиции значително се повишава. Наскоро ABB представи най-бързата и най-мощната си зелена станция - Terra 360, като самото име подсказва, че нейната обща мощност е 360 kW.
“В момента към нея интересът е по-слаб, но дори с течение на дни той се увеличава. Станцията е на модулен принцип и може да бъде изградена на 120 kW, 180 kW, 240 kw и 300 kW и всичко това зависи от нуждите и характеристиките на мястото, на което се намира.”
Това позволява доста гъвкавост при вземането на подобно решение и сериозен интерес към дългосрочни инвестиции, допълни Ангел Димитров.
На финала на конференцията лекторите коментираха бъдещето на автомобилите в Европа след 10 години.
Динко Русев, инженеринг директор, Bosch Engineering Center Sofia, заяви, че след 10 години заради прехода към електромобили, както и към автономни системи за шофиране, светът на автомобилите ще бъде много по-чист и много по сигурен. Константин Конов, управляващ директор Bosch Engineering Center София, допълни, че 10 години е дори прекалено дълъг период. Той прогнозира, че до 2027 ще има автономни камиони, които ще извършват комерсиални курсове.
Марк Бирон, главен изпълнителен директор на Melexis NV, заяви, че ще отнеме много време преди автомобилната индустрия да достигне пиковите си нива от 2017 г. - 95 млн. автомобила за година. Но за сметка на това електрификацията на индустрията предоставя нови възможности.
Ангел Димитров от зарядна инфраструктура за EV и UPS, ABB, смята, че ще има две основни направления в използването на автомобили. Когато става дума за ежедневни пътувания, каквито всеки прави, ще бъдат поети от споделеното пътуване. Личният автомобил от друга страна ще се превърне в някакъв вид екзотика и по-скоро скъпо удоволствие, а не нужда.
Недялко Недялков определи дилърския бизнес като едно различно и приветливо място.
Повече за конференцията можете да научите тук.
Още новини можете да прочетете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria